Badanie: Portret Najbardziej Aktywnych Odbiorców Telegram W Rosji

Autor kanału „SMM w Telegram” Anton Procenko wśród 20 tysięcy użytkowników komunikatora. Ten, kto mówi, że wie wszystko o rosyjskiej publiczności Telegram, trochę oszukuje. Istnieją przypuszczenia, oparte albo na osobistym doświadczeniu mówiącego, albo na badaniu od września 2016 roku (przeprowadzonym wśród geeków i marketingu, kiedy jeszcze wszystkie kanały z publicznością ponad pięć tysięcy osób można było wymienić z pamięci).

Wszystkie one sprowadzają się około do następnego. Komunikator zamieszkują tajemnicze dobrze zarabiający i marketingu, którzy pasjonują się polityką, mediami i prawem wysokiej jakości treści. Na pierwszy rzut oka, z tymi stwierdzeniami trudno dyskutować. Oto on, wysokiej jakości treści od blogerów, ale i dziesiątki kanałów o IT.

Problem w tym, że zjawisko, które naukowcy nazywają „generalizacji prywatnych przypadków” (nieuzasadniony transfer cech prywatnych lub nawet pojedynczych przypadków na duże ich skupiska), daje możliwość zobaczyć w interesie odbiorców Telegram tylko to, co jest charakterystyczne dla i wczesnym zwolenników — , sprzedawców i autorów kanałów. Telegram rośnie bardzo szybko.

W maju 2017 roku miał 7 mln użytkowników w Rosji — komunikator staje się masowym. Teraz 53 tysiące osób — to liczba subskrybentów nie u najbardziej znanego anonimowego politycznego poufnych, a MDK. Najbardziej popularny kanał teraz nie z ciekawymi artykułami, a z angielskimi nieprawidłowe czasownikiem. Kanałów o kosmetykach i makijażu w Telegram o wiele więcej setki kanałów o medycynie — więcej pięćdziesięciu, a szkoleń w stylu „Jak zostać milionerem za pomocą Telegram” — kilkanaście.

Pół roku temu trudno było sobie wyobrazić, że kanał z fraz takich jak „Pewnie, nie chciałam” i „Ty mi się dzisiaj sen” zdobędzie 66 tysięcy członków i prawie 300 tysięcy odsłon na jeden wpis. Czasy się zmieniają, publiczność też Telegram. To prawda, nikt nie wie, jak. Taki stan rzeczy mnie osobiście, jako autora kanału o promocji w Telegram, nie jest szczególnie satysfakcjonował, więc postanowiłem przeprowadzić własne badania.

Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się tego, co mnie interesowało o publiczności komunikatora, było jej zapytać bezpośrednio. Skrócone linki, piksele zbierania danych z sieci społecznościowych, „Yandex.Metryki” — wszystko to dawało zbyt mało informacji. Danych według płci, wieku, statusu społecznego i podobnych cech, oczywiście, nie ma nawet Telegram.

Dlatego socjologowie mi wybaczą za korzystanie z takiego narzędzia jak Google Forms — w końcu, dane od użytkowników i tak jest lepsze niż ich brak. Link do formularza został umieszczony na moim kanale @aboutSMM z apelem, by dzielić się jej wszędzie. W chwili pisania tego wpisu zdobyła więcej 210 tysięcy odsłon. Jeśli dodać do nich wybrane publikacje (forward) w innych kanałach (np. w @tginfo — najbardziej znanym rosyjskim kanale o innowacjach Telegram), to sumaryczny sprawozdanie z wyszukiwań znajdzie się ponad 300 tysięcy.

Link do formularza umieszczone w kanałach o: Również link został opublikowany w licznych rozmowach z naklejkami i gier w łodzi. Osobno chcę powiedzieć, że badanie na swoim kanale opublikował i Anton Nosik. Bez pytań i zwłoki, ilustrując krótkim komentarzem.

„Tu dzieci badają odbiorców rosyjskiego Telegram. Kto nie leniwie wziąć udział w ankiecie, tym pomoże nam i sobie, ukochanej, zobaczyć siebie w lustrze”. W badaniu wziął udział 20 tysięcy osób.

To nie jest pełna Telegram, odpowiedzi nie chcieli profesjonalnych z wykorzystaniem , ale jest to największy na dziś bank danych, który, niestety lub na szczęście, nie można uzyskać w żaden inny sposób, z wyjątkiem bezpośrednio ankiety. Wiem, że ankieta nie ogarnął wszystkie Telegram-kanały, jak wiem i to, że nie wszyscy użytkownicy w zasadzie na nich podpisane, a ktoś po prostu nie jest gotowy poświęcić kilka minut na ustawienie okienek w kształcie. Jednak można zrobić całkiem uzasadnione przypuszczenie, że ci, którzy przyjęli udział 20 tysięcy osób odzwierciedlają rdzeń aktywnych odbiorców Telegram — czyli tych, na kogo i liczą marki, przesuwając swoje kampanie reklamowe w posłańca.

Mężczyzn w próbie znalazła się na 14% więcej niż kobiet. To już nie te 75%, o których mówiliśmy we wrześniu 2016 roku. Choć mit „w Telegram sami mężczyźni”, jak widać, i daleki od prawdy, nie można nie przyznać, że wśród mężczyzn komunikator bardziej popularne — w każdym razie, w niektórych tematów. Osoby niepełnoletnie w próbce nie zyskują i ośmiu procent, oczekiwano prowadzą grupy 18-24 i 25-34″ (40 i 37% odpowiednio).

W ten sposób, 77% odbiorców stanowią osoby od 18 do 34. Wśród mężczyzn Telegram najbardziej popularny u osób 25-34 lat, wśród kobiet — grupa „18-24”. Użytkownicy „35 i powyżej” w kwocie zyskują tylko 15% od całkowitej próbki. Najbardziej liczna kategoria użytkowników — tych, którzy określił siebie jako „doświadczonego specjalisty”.

22% respondentów — studentów, 65% — specjalistów lub kierowników różnych szczebli. Prawie połowa ankietowanych — które odbyły się w swoim zawodzie ludzie. W tym kadry kierowniczej wyższego szczebla — 7%. Przy okazji, 57% ankietowanych mają pełne wykształcenie wyższe.

Badanie obala znany tezę o bardzo zamożnej publiczności Telegram — próbka raczej odzwierciedla średnią sytuację w kraju. Jeśli jednak zostawić w próbce, na przykład, tylko subskrybentów kanałów o działalności gospodarczej, sytuacja będzie inny. Trzecia grupa wzrośnie z 32 do 45%, a udział tych, którzy „są wystarczające na to, aby niczego sobie nie odmawiać”, zwiększy się dwa razy. Prawie połowa ankietowanych stwierdziło IT jako jeden z swoich interesów, co dowodzi, że miłość geeków do Telegram.

Interesujące zauważyć, że więcej niż co najmniej oczekiwanej „nauki i techniki”, są tematy związane z kulturą i sztuką — muzyka, film, literatura. Na notatkę dla tych, którzy chcą założyć lub już rozwija kanał. Zapotrzebowanie na kanały o muzykę na pewno nie jest zadowolony. Polityką w komunikatorze interesuje co czwarty.

Najmniej popularne interesy i religia TV. Ankieta umieszczali tylko rosyjskojęzyczne kanały, w tym 80% ankietowanych były z Rosji, 10% — z Ukrainy, pozostałe 10% mieszkających w stu różnych krajach. Co do geografii Telegram, w Rosji komunikator najbardziej popularny w Centralnym okręgu federalnym (46%).

Z regionów dominuje Moskwa (36%), następnie idzie Sankt Petersburg (14,4%) i z dużym opóźnieniem — Moscow region i miasta-ponad milion. W dystrybucji dla urządzeń mobilnych nie było nic dziwnego — prawie 60% użytkowników korzysta z systemu Android, około 40% — z systemem iOS. Nieformalne klientami dla Telegram korzysta mniej niż 4% ankietowanych.

Co piąty ankietowany był w Telegram z wersji internetowej. 36% siedzą w Telegram z Mac, 12% — z Windows, jeszcze około pięciu procent (gigantyczny wskaźnik do tego elementu) bohatersko używają Linuksa. Byłoby dziwne nie wykryć wśród uczestników ankiety subskrybentów kanałów, biorąc pod uwagę, że on rozprzestrzeniał się przez kanały. Jednak on również był transmitowany w popularnych czatach i botach.

Prawie 16% badanych sami prowadzą kanał Telegram. 45% korzystają z botami, a tylko 7% pokochali Telegram-platformę do gier. Jeśli masz zamiar iść w Telegram, boty — dobry wybór, ale tworzenie gier — chyba nie najlepsze rozwiązanie.

U większości badanych (29%) jest wciąż do dziesięciu kontaktów w Telegram. Ponad 50 kontaktów tylko u 24% badanych. Mimo, że autor badania podpisany około 500 kanałów, przeciętny użytkownik Telegram zachowuje się znacznie — połowa badanych podpisana mniej niż dziesięć kanałów. Prawie jedna trzecia czyta 10-25 kanały, więcej 25 kanałów czyta tylko 15% ankietowanych.

Kwestia ta została uwzględniona w badaniu nie raz, i jego dane opierają się na skromnej próbki 7 tysięcy ankiet, jednak nie jest to bardzo zniekształci ogólny wniosek. Większość respondentów (60%) lub nie mają kanałów z włączonymi powiadomieniami, albo zostawili kilka, a reszta wyłączyli. To sprawia, że nieco mniej przekonujące wiecznie powtarzający się we wszystkich artykułach teza „publikując wpis w Telegram, wiesz dokładnie, że to dotrze do użytkownika, jak SMS” — tu cała nadzieja w tych 18%, które nigdy nie zamykali powiadomienia.

70% ankietowanych korzysta z „Vkontakte”, jeszcze u 56% jest WhatsApp, a u 30% — Viber. Pomimo podobieństwa między Telegram i amerykańskiej sieci społecznej (i tam, i tam wiele autorskich blogów i społeczno-politycznie aktywnych użytkowników), tylko 30% ankietowanych korzysta z Facebook.

Jedna czwarta respondentów nigdy nie miałam do czynienia z reklamą w Telegram, że, oczywiście, duże niedopatrzenie ze strony sprzedawców. Około 77% widział reklamę rzadko a nawet bardzo rzadko. Jednak biorąc pod uwagę dane o tym, na ile kanałów podpisane użytkownicy, rzadko spotykane reklama w „taśmach” nie wydaje się dziwne.

Ważne jest również, aby zauważyć, że w porównaniu z „Vkontakte, Facebook lub nawet Viber reklama w Telegram praktycznie nie zauważalne dla zwykłego użytkownika. Tu naprawdę rzadko, a co najważniejsze — serwowane jest na tyle . Telegram powoli, ale staje się masowym messengerem, na które zasługujemy. Jego użytkownicy już są zainteresowani nie tylko tym, jak „załatać” KDE2 pod FreeBSD, lub dyskutują o tym, jaka wieża Kremla przeszkadza im to zrobić.

Telegram pozostaje messengerem kreatywnego klasy i inteligencji, pasjonatów IT, nauką i sztuką. To studenci, menedżerowie i specjaliści, klasa średnia z wyższym wykształceniem. Geograficznie to wciąż głównie moskale lub petersburgu, i choć wśród regionów nie dominującej, inne miasta w kwocie zyskują połowę całej publiczności.

Telegram używają do grupowej komunikacji, w tym popularne masowe rozmowy. Prawie połowa aktywnych użytkowników korzysta z botami (i więcej 90% nie oceniali platformę do gier), ale przy tym więcej niż połowa zatrudnionych i 25 osób w kontaktach.

Dla marketerów sam Telegram teraz — raj, „błękitny ocean”, próg wejścia w który jest minimalne. Większość użytkowników jest z trudem podpisana na dziesięć różnych kanałów i zająć miejsce jednego-dwóch „” wciąż łatwo. Wyślij kolumny, zgodne z wymaganiami redakcji, na secret@vc.ru.

Dodaj komentarz