„Bez Wysokiej Retencji Użytkowników Produkt Przypomina Dziurawe Wiadro”

Lider i współzałożyciel platformy internetowej i mobilnej analitycy Amplitude Spencer opublikował fragmenty pierwszej książki w serii „gry Planszowe książka spożywczego analityka”, opowiadając o tym, dlaczego współczynnik retencji użytkowników jest bardziej ważnym wskaźnikiem, niż ich ilość i aktywność. Redakcja vc.ru publikuje tłumaczenie materiału. Kiedy planujesz zajmować się rozwojem produktu z uwzględnieniem danych analitycy, można znaleźć wiele porad i taktyk. O wiele trudniej wybrać strategię, do której można wracać znowu i znowu.

Oczywiście, każdy produkt jest unikalny i nie ma uniwersalnego podejścia. Ale mamy wspólna metodologia do konstruowania pytań, odpowiedzi na które, można dowiedzieć się, czym interesuje się twoja analityka, a także eksperymentować, uczyć się i rozwijać. W pierwszej książce postanowiliśmy skupić się na trzymaniu użytkowników, ponieważ jest to najważniejszy wskaźnik sukcesu firmy, który często tracą z oczu i skupić uwagę na ilość zakupionych użytkowników, instalacje i codziennej aktywności odbiorców.

Bardzo wiele firm skupiają się na wstrzymanie tylko nowych użytkowników. Jednak jaki procent użytkowników w tej chwili można nazwać naprawdę „nowym”. Nie można myśleć tylko o nowych użytkownikach, podczas gdy wiele osób korzysta z produktu w ciągu trzech dni, tygodnia, dwóch i pół miesięcy, i tak dalej. Każda z tych grup ma swoje potrzeby, i każda z tych grup znajduje się w innym kontekście, w odniesieniu do produktu.

Można wyróżnić trzy grupy. Jeśli spojrzeć na bazę swoich użytkowników przez pryzmat cyklu życia retencji, to zobaczysz, że należy użyć taktyki, charakterystyczne dla każdej z tych grup, aby spróbować aktywować użytkowników.

Utrzymywanie bieżących i powracających użytkowników pozwoli ci lepiej zrozumieć zachowanie wszystkich użytkowników i zwiększyć ogólne utrzymanie. W zakresie rozwoju gier mobilnych istnieje słowo na określenie doświadczonych użytkowników — „wieloryb”. Mimo, że „wieloryby” bardzo mało, oni popełniają 70% zakupów wewnątrz aplikacji. A teraz pomyśl o tym, jak głupio byłoby, gdyby twórcy gier mobilnych próbowali tylko „włączyć” nowych użytkowników, rezygnując z tworzenia „wieloryby”.

To jest powód skupić się na wstrzymanie bieżących użytkowników. To samo z utrzymaniem powracających użytkowników. Być może pomysł pomóc użytkownikom odkryć produkt ponownie i ponownie zacząć z niego korzystać wydaje się głupia. Ale jeśli zrobić wszystko poprawnie, to może stać się poważnym czynnikiem sukcesu.

Tę strategię z powodzeniem stosuje Evernote. Ze względu na użytkowników, którzy ponownie pobrać aplikację przy zmianie urządzenia, kalendarium retencji ma wygląd „uśmiech”. Przy dużej ilości użytkowników to może być poważnym źródłem dochodu.

Utrzymanie powracających, obecnych i nowych użytkowników jest bardzo ważne. Ale aby znaleźć podejście do każdej z tych grup, należy stosować różne taktyki. Jeśli spojrzeć na bazę użytkowników z punktu widzenia całego cyklu życia, to zobaczysz, że u każdego segmentu odbiorców różne cele i różne potrzeby. Każdy reaguje na różne rodzaje motywacji.

Kiedy przygotowujesz plan rozwoju produktu, pierwszeństwo należy dać tych funkcji i błędy, które nurtują kluczowy segment odbiorców. Ale podział na aktualnych, nowych i powracających użytkowników — nie jest jedynym sposobem segmentacji. Możemy również podzielić użytkowników na podstawie ich zachowania.

Dzięki różnym behawioralne , użytkownicy dzielą się na grupy w zależności od tego, jak dokładnie ich interakcji z produktem. Na przykład, u serwisu YouTube, istnieją trzy grupy użytkowników. Każda z tych grup ma swoje potrzeby, i YouTube musi zdecydować, który zespół najbardziej cenne i ważne jest, aby prawidłowo określić priorytety rozwoju produktu.

Być może nie jesteś pewien, jakiego behawioralny archetyp odgrywa kluczową rolę na różnych etapach rozwoju firmy. W pierwszych latach istnienia Facebook, najbardziej priorytetowe użytkownikami byli ci, którzy zapraszali do decyzji jak najwięcej swoich znajomych. była głównym kierunkiem rozwoju produktu.

Dziś ważniejsze mogą być inne osoby — te, które dzielą się dużą ilością treści. Tworzą ciekawy kanał, tym samym wspierając rozwój produktu. Kimkolwiek by nie były wasze najbardziej wartościowe użytkownicy, trzeba zachęcić ich do aktywności. Chodzi o to, aby zrozumieć, na czym polega wartość produktu dla użytkowników. I na tym zarobić.

Co to jest „aktywny użytkownik. Ten, kto po prostu otwiera swoją aplikację lub ten, kto otwiera go i wykonuje pewną czynność lub zbiór czynności. Bez dokładnego określenia twoja metryka dziennych lub miesięcznych aktywności użytkowników — nie bardziej, niż metryka próżności.

Dlatego tak ważne jest, aby wyjść poza prosty aktywności i śledzić to, co nazywamy „przełomowym wydarzeniem”. To korzystanie z podstawowych funkcji aplikacji, co świadczy o tym, że ludzie naprawdę są produktem. Liczenie ilości codziennych i miesięcznych aktywnych odbiorców za pomocą metryki złamanie zdarzenia daje informacje zwrotne w czasie rzeczywistym o tym, jak dobrze promować produkt.

To nie jedyne, co trzeba wziąć pod uwagę, gdy chodzi o narzędziach. Trzeba także dowiedzieć się, który z trzech podstawowych metod obliczania retencji należy wykorzystać w pierwszej kolejności.

W przypadku aplikacji w celu dostarczania produktów, na którym jest zainstalowany wysoka minimalna kwota zamówienia i średnia wielkość zamówienia również okazuje się być wysoka, nie należy się spodziewać, że użytkownicy będą wracać częściej, niż raz na dwa tygodnie. Fakt, że użytkownicy odkrywają aplikacja raz dziennie, ciekawe, ale w rzeczywistości jest nieistotny dla sukcesu twojej firmy. Jednak aplikacja społecznościowa, która opiera się na stały strumień nowych treści, nie przetrwa, jeśli użytkownicy będą wracać tylko raz na dwa tygodnie, żeby coś opublikować. Aplikacja musi być częścią codziennego życia użytkowników. Nawet jeśli otwierają go często, to nie ma znaczenia, jeśli nie wykazują aktywności.

Metoda, którą wybrałeś do pomiaru retencji, musi odnosić się albo z naturalnym użyciem produktu, albo z tym, jak ludzie powinni korzystać z produktu w twoim . Trzeba patrzeć i na metryki „złamanie wydarzenia”, a na szablony bieżącego wykorzystania, aby znaleźć przedział czasu korzystania z produktu. Jak często ludzie wykorzystują produkt — codziennie, co tydzień lub co miesiąc.

Dowiedziawszy się, że odpowiedź na to pytanie, będzie bardziej sensownie mierzyć utrzymanie i śledzić poprawę produktu. Bez wysokiej retencji produkt przypomina dziurawe wiadro. Można zainwestować w marketing, reklamę i inne sposoby na przyciągnięcie użytkowników bardzo dużo pieniędzy, ale i tak pozostać bez stałych użytkowników — co oznacza brak stabilnego wzrostu, w tym wzrostu dochodów.

Wyślij własne aktówki, w wyniku których udało się znacznie poprawić (lub wręcz pogorszyć) wskaźniki projektu, na what@growthhacks.ru. Ciekawe eksperymenty na pewno trafią na strony w kategorii Growth Hacks.

Dodaj komentarz