Dobieramy Dźwięki Dla Aplikacji

Sound designer i muzyk Roman o tym, jak dźwięki powiadomień i interakcji wpływ na doświadczenie użytkownika. Tworzę dźwięki do filmów, animacji, materiałów reklamowych i W różnych. W ramach jednego z ostatnich projektów wraz z zespołem Icons8 wydaliśmy biblioteki UI-dźwięków, która w tym została wykorzystana w kampanii reklamowej IKEA.

Często słyszę opinię, że dźwięki w aplikacjach — to w złym guście. Przekonany, że jest to złożyło się na podstawie licznych przykładów nieudanych. W rzeczywistości dźwięk może znacznie poprawić doświadczenia użytkownika lub udać się tam, gdzie GUI (graficzny interfejs użytkownika — vc.ru) nie jest w stanie pomóc. Należy tylko kupić naprawdę dobre dźwięki i osadzić w naprawdę żądaną miejsca.

UI-dźwięki można podzielić na dwie grupy. Dźwięki powiadomień i dźwięków interakcji z interfejsem. Funkcja podstawowa — przyciągnąć uwagę użytkownika do określonego zdarzenia.

Główną cechą i zaletą tej kategorii w jej niezależności od interfejsu graficznego. Te dźwięki działają w tych sytuacjach, gdy graficzna nakładka bezsilna. Gdy nie patrzymy na ekran, jedyne co może przyciągnąć naszą uwagę — to dźwięk powiadomienia. W ten sposób dźwięk rozszerza nasze możliwości.

Funkcja podstawowa — dać odpowiedzi na działania użytkownika, a tym samym doświadczenie bardziej przyjemne. Dźwięki te stanowią część interfejsu go uzupełniają, działając na słuchowego organ postrzegania. Zawsze miło jest poczuć wynik swoich działań i upewnić się, że wszystko poszło dobrze. Pomyślnie wysłana wiadomość, ukończona zadanie na liście zadań lub cokolwiek innego — gdy interfejs reaguje i odpowiada dyskretne „laska”, to dodaje pozytywnych wrażeń.

Komunikacja między użytkownikiem a aplikacją naprawdę staje się obustronnym i najbardziej kompletny. Należy zacząć od odpowiedzi na dwa ważne pytania, które uwalniają od lwią część błędów popełnianych przez początkujących. W pierwszej kolejności warto zastanowić się, co powinno brzmieć w załączniku i dlaczego.

Najważniejsze tutaj — nie przesadzić. Nie ma potrzeby, aby aplikacja brzmiało jak klub automatów do gier. Za każdym razem, wyrażania to czy inne wydarzenie, warto się zastanawiać. „Czy tu jest potrzebny dźwięk?”.

Trzeba zrozumieć, jaką funkcję pełni każdy pojedynczy sygnał element, i usunąć wszystkie niepotrzebne. Pozostać muszą tylko te dźwięki, które zawierają użyteczne informacje lub poprawić doświadczenia użytkownika. Przykład. W Facebook Messenger podczas wysyłania wiadomości jest odtwarzany dwukrotnie.

Pierwsze kliknięcie oznacza, że wiadomość została wysłana, a drugi mówi o tym, że wiadomość została dostarczona. I osobne powiadomienie brzmi, gdy rozmówca przeczytałem wiadomość. Każdy z tych dźwięków ponosi przydatne informacje i przynosi odczyt zdarzeń do podświadomości. Nie trzeba wpatrywać się w małe elementy interfejsu graficznego, aby wiedzieć, co się dzieje.

Wraz z części graficznej dźwięk musi tworzyć harmonijną, zaprojektowany w podobnym stylu obraz. W wielu przypadkach wystarczy prostych kliknięć (click sounds) lub pop-dźwięków (pop sounds) — i komponują się niemal z każdym projektem. Nie warto używać w projekcie dźwięki, które nie łączą się między sobą i z graficznym interfejsem użytkownika.

W Skype, na przykład, dominuje motyw wody, i to dość wyraźnie odbija w tym w akustycznej aranżacji. Mówiąc o wyraźnie urządzonej w stylu, chcę wspomnieć grę Hidden Folks. W niej wszystko jest piękne — w tym dźwięk. Ja jak sound designer siedzę na krawędzi krzesła w oczekiwaniu na możliwości zrobić coś równie wyszukanego.

Tak samo jak logo, dźwięk może być częścią identyfikacji wizualnej. Na przykład, w moim telefonie powiadomienia o nowych wiadomościach w różnych posłańców (Telegram, WhatsApp, proste SMS) są zaopatrzone w jednym i tym samym dźwiękiem. I tylko wtedy, gdy przychodzi wiadomość w Facebook Messenger, z góry, słysząc dźwięk i nie patrząc na ekran, wiem, w jakiej aplikacji przyszło powiadomienie.

Istnieją trzy opcje wyrazić aplikacji: Jak profesjonalista spojrzy na sytuację pod innym kątem, pomyśli o tym, że, być może, nie przyszło ci do głowy, i zadba o wszystkich technicznych aspektach. Mówić o dźwięku czasami może być trochę trudne, więc można je słowa .

Sound designer może zażądać screencast aplikacji w akcji. Pracować w nim — to jedno z najprostszych rozwiązań. Dalej wszystko jak zawsze. Testy i edycji.

Można zatrudnić sound-projektanta, który modyfikuje (w razie potrzeby) już znalezione przez ciebie dźwięki, doda brakujące i zbierze wszystkie razem. Prawidłowo wybrany chwili. Niektóre zdarzenia mogą składać się z kilku . W tym przypadku bardzo ważne jest, do jakiego właśnie przywiązany dźwięk.

Na przykład, w aplikacji Facebook publikowanie wpisów towarzyszy charakterystyczny dźwięk powiadomienia. Ważne, że dźwięk nie jest odtwarzany w momencie wysyłania publikacji (naciśnięciu przycisku), a w momencie, gdy wpis umieszczony jest naprawdę. Jeśli chodzi o „ciężkim” tekście, to jego publikacja nie dzieje się natychmiast, więc po kliknięciu na przycisk „Wyślij”, użytkownik może zajmować się innymi sprawami (np. rzut taśmę). I tylko usłyszał ten sam dźwięk, będzie wiedział, że wszystko poszło pomyślnie.

Długie dźwięki. Z długimi dźwiękami więcej szans popełnić błąd. Mogą one być bardziej uciążliwe, stworzyć poczucie „opóźnianie” interfejsu i ogólnie negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika. Gdy słyszę długa dźwiękowe powiadomienie, ja czasami zdążę pomyśleć.

„Tak, kiedy to się skończy?!”. Również krótkie dźwięki zajmują mniej miejsca, co pozytywnie wpływa na ogólny wysokości produktu. Ale „bądź ostrożny” nie znaczy „nie rób tak nigdy”.

Głośność. Starannie dobieramy poziom głośności każdego dźwięku. Zbyt głośne i natrętne dźwięki stały się przyczyną sceptycznym podejściu do dźwięków w aplikacjach w ogóle. Są irytujące i użytkownika, i innych. Dostosuj poziom głośności na poziom „raczej czuję, niż wyraźnie słyszę”.

Wtedy użytkownik otrzyma odpowiednią odpowiedź na swoje działania i nie spotka się przy tym skośnych poglądów, podczas gdy w społeczeństwie. Jeszcze jeden niuans. Na wszystkich urządzeniach mobilnych jest wbudowany procesor (DSP), który ciągnie wszystkie dźwięki. Przy tym głośniki na tych urządzeniach nie jest w stanie czysto odtwarzać sygnał na dużej głośności.

Można się zastanawiać, jak obrzydliwe i zniekształcone dźwięki na smartfonie to, co dobrze brzmi w przypadku odtwarzania na komputerze. Więc rób dźwięki ciszej, i wszystko będzie dobrze. Natręctwo. Należy być bardzo ostrożnym, wyrażania zdarzenia, które powtarzają się zbyt często.

Wielokrotnie powtarzające się dźwięki mogą drażnić użytkownika. Gdyby jednak taka potrzeba istnieje — wybierz krótkie czyste dźwięki, które nie popychają z umysłu podczas częstego powtarzania. A także koniecznie należy uwzględnić w aplikacji możliwość wyłączenia dźwięków.

Kiedy nie warto korzystać z dźwięków. Jeśli produkt stanowi narzędzie pracy, które jest powszechnie używane w środowisku biurowym, to, najprawdopodobniej, warto powstrzymać się od korzystania z dźwięków. Wyobraź ciasno upakowanej biuro z trzydziestu osób, w którym każdy co coś bulgocze i kliknie — to może przekształcić się w kakofonii i negatywnie wpłynąć na warunkach pracy. To samo odnosi się do edukacji.

Również w większości przypadków nie zaleca się korzystać z dźwięków na stronach internetowych. Oczywiście, tylko jeśli nie jest to sprzeczne z ideą projektu (np. audiowizualna performance). Nikt nie spodziewa się usłyszeć dźwięk, a tym bardziej muzyki na stronie, więc to raczej nie będzie miłym zaskoczeniem, a raczej nawet zrazić użytkownika. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw i ecommerce internetowych.

Mało kto o tym myśli, ale praktycznie wszystko, co nas otacza, wydaje dźwięki — czy to natura, czy tylko przedmioty z gospodarstwa domowego otoczenia. I te dźwięki rzadko nas drażnią (oczywiście, jeśli nie mówimy o autostradzie za oknem). Problem nie w obecności dźwięku, a w tym, jak jest on realizowany. Pamiętam, że bardzo lubiłem dźwięk, który po naciśnięciu, który wydawał przycisk blokady iPhone 4 — przy czym mówię o fizycznym dźwięku.

W ogóle u Apple jest specjalne laboratorium, w którym badają dźwięki, fizycznie wydawane przez przyciskami ich urządzeń. Ale dźwięk to nie tylko estetyka. Niedawno natknąłem się na historię kobiety o tym, jak zmieniło się jej życie wraz z pojawieniem się nowych technologii. To już coś więcej, niż poprawa doświadczenia użytkownika.

Korzystając z poleceń głosowych i asystentem głosowym, znajdzie odpowiedni przystanek autobusowy, nasłuchuje gazety i robi wiele innych. To dobry pretekst, by zastanowić się nad tym, co może być przydatne dźwięk. Wyślij nam swoje kolumny i front-end woreczki na interface@vc.ru.

Dodaj komentarz