Finansowe Imperium Alibaba Group: Od Jednego Serwisu Płatności Do Rynku Chińskiego Giganta

Historia rozwoju „córka” firmy — Ant Financial. Platforma Alibaba.com zaczęła pracować w 1999 roku. Pomimo powstałe w pierwszym etapie istnienia spółki trudności, w 2003 roku Jack Ma uruchomił Taobao — boisko do c2c-handlu.

Od tego momentu zaczęła się tworzyć ekosystem Alibaba, do których później dodano szereg usług. Jej centrum stała się system płatności Alipay, który powstał w 2004 roku. Początkowo była pośrednikiem między sprzedającymi i kupującymi na Taobao. Główną zaletą Alipay było warunkowe, składając.

Sprzedawca nie dostaje pieniądze od klienta do momentu otrzymania zamówienia nie zostanie potwierdzona. Alipay, bez względu na oryginalny pomysł, aktywnie rosła i wkrótce zaczęto stosować innymi przedsiębiorstwami. W 2009 roku liczba zarejestrowanych w Alipay użytkowników osiągnęła 200 mln. Oczywiście, sukces serwisu był związany nie tylko funkcjonalnością, ale i z popularnością Alibaba.

Również na wzrost wpłynęły cechy rynku CHRL, znanego ze swojej i ogromnej potencjalnej publiczności. Do końca 2010 roku serwis stał się kluczową częścią operacji Taobao i przetwarzał około 8,5 mln transakcji dziennie. Cena Alipay szacowano na 1 mld usd. W 2011 roku Alipay została oddzielona od Alibaba Group.

Jej nowym właścicielem stała się chińska narodowa firma Zhejiang Alibaba E-Commerce Company. 80% w niej kontrolował Jack Ma, a pozostałą część — współzałożyciel Alibaba Simon Ce. W raporcie Yahoo czytamy, że Alipay została ponownie umieszczona pod pełną kontrolę chińskiej firmy krajowej w celu przyspieszyć proces uzyskania obowiązkowej regulacji licencji na prowadzenie biznesu płatniczego. W przyszłości to się potwierdziło, Alipay jedna z pierwszych otrzymała opisanej licencji w 2011 roku.

Jednak w tym czasie u Jacka Ma połowa relacje z szefem Yahoo Carol , a ponieważ wkrótce pojawiły się plotki, że przedsiębiorca w podobny sposób prowokuje amerykańskiej firmy na sprzedaż udziałów w Alibaba. O oddziale Alipay inwestorzy dowiedzieli się tylko z kwartalnego raportu.

Taka nieświadomość doprowadziła do przykrych konsekwencji. Akcje Yahoo w ciągu dwóch dni spadła o 13% — konglomerat stracił $3 mld kapitalizacji. Jack Ma twierdził, że podjęte działania dotyczące Alipay były całkowicie legalne i przejrzyste.

Alibaba twierdziła, że poinformowała Yahoo i Softbank o przeniesienie pakietu kontrolnego Alipay w chińskiej własności w 2009 roku. Jednak u akcjonariuszy i społeczeństwa pozostało wiele pytań dotyczących transakcji. Później okazało się, że sprzedaż została przeprowadzona dwoma transakcjami w 2009 i 2010 roku. Łączna kwota transakcji wyniosła $51 mln. Ze względu na taki kryjący schematu pod krytykę trafiły i instrukcja Yahoo, i Jack Ma.

W 2010 roku Alipay na szczycie Lucy Peng (należy do grona najbardziej wpływowych kobiet świata według magazynu „Forbes”). W 1994 roku ukończyła uniwersytet biznesu na kierunku „administracja Biznesowa”. Następnie pięć lat wykładała na Uniwersytecie ekonomii i finansów.

W 1997 roku Peng wyszła za mąż za Sana — jednego z partnerów biznesowych Jacka Ma w jego pierwszej firmy (internet-kieszonkowy chińskich organizacji China Pages). W 1999 roku Lucy Peng wraz z mężem dołączył do Jacka Ma i znalazła się w gronie Alibaba. W firmie Peng stał na czele działu kadr. Jack Ma bardzo pochlebnie wyrażał się o jej pracy.

I kiedy w 2013 roku Jack Ma postanowił zostawić kierownictwo firmy, Lucy Peng nazywano w pierwszych kandydatów na jego stanowisko. Prowadząc Alipay, Lucy Peng szybko udowodniła, że nie tylko jest w stanie pracować z kadrą, ale i zdaje sobie sprawę, jak rozwijać jeden z najbardziej popularnych serwisów płatności CHRL. Jej wysiłki liczba użytkowników Alipay osiągnęła 300 mln.

W 2013 roku Peng stała się dyrektorem Alibaba Small and Micro Financial Services Company — spółka zależna konglomeratu, w której, oprócz Alipay, stopniowo wszedł i szereg innych usług finansowych Alibaba Group. W 2014 roku firma zmieniła nazwę na Ant Financial. Lucy Peng zachowała stanowisko głównego dyrektora wykonawczego. Ważnym elementem rozwoju Ant Financial (jak i Alibaba Small and Micro Financial Services Company) było uruchomienie nowych finansowych platform i serwisów.

Pierwsze kroki w tym kierunku zostały podjęte jeszcze w 2013 roku. Wtedy też został uruchomiony telefon portfel Wallet Alipay. Jedną z charakterystycznych cech Alipay Wallet stało się korzystanie z technologii Sound wave payment. Z pomocą białego szumu generowanego przez telefon, ona pozwala dwóm się w pobliżu urządzeń z zainstalowaną Alipay Wallet dzielić się informacjami.

Oprócz podstawowych funkcji (zakupy, przekazy pieniężne, zwrot środków), w systemie przewidziano płatność usług komunalnych. Z pomocą Alipay Wallet można wykonywać i offline płatności w POS-terminale. W 2014 roku pojawiła się informacja o projekcie od deweloperów Alipay Wallet pod nazwą „Szpital przyszłości”.

Jego planowano zrealizować w trzech etapach. Pierwszy (czas trwania jedne-dwa lata) ma na celu pomoc szpitalom w tworzeniu systemów mobilnych, które pozwalałyby w internecie umówić się na wizytę do lekarza, zapłacić za usługi, porozmawiać z personelem medycznym i zapoznania się z opinii lekarskiej. Drugi etap (okres trzech do pięciu lat) polega na tworzeniu medycznej mobilnego ekosystemu, świadczącej usługi napełniania i obsługi roszczeń ubezpieczeniowych, uzyskać terminów medycznych i tak dalej. Głównym zadaniem — aby wyeliminować potrzebę w wielu kolejnych wizyt w szpitalu.

Ostatni etap (pięć do dziesięciu lat) polega na tworzeniu organizacyjnej platformy, w której zostaną wykorzystane możliwości Alipay w zakresie przetwarzania dużych zbiorów danych. Planuje się, że platforma będzie zawierać otwarty interfejs API umożliwiający połączenie wszystkich tych, którzy chcą szpitale, producenci sprzętu medycznego i innych instytucji, ściśle związanym z ubezpieczeniem sferą. Zakłada się, że częścią tego procesu będzie również opracowanie nowych standardów podawania danych medycznych.

W 2013 roku została uruchomiona platforma inwestycyjna Yue Bao. Do końca roku miała już 30 mln użytkowników, a łączna kwota pozyskanych środków przekroczyła 100 mld juanów ($14,7 mld euro). Platforma łączy w sobie narzędzia do użytkowników i z pomocą firmy Tianhong Asset Management inwestuje je w krótkoterminowe obligacje i fundusze rynku pieniężnego. Na wyjściu klient otrzymuje roczną stopę zwrotu 5%.

W tym samym czasie wskaźnik ten jest stosunkowo depozytów na żądanie w bankach CHRL został ustawowo ograniczony tylko 0,35%. Inną zaletą Yue Bao stała się wpłaty. Pomyślne uruchomienie platformy i rentowności świadczonych usług wywołał zmiany w chińskim sektorze bankowym, gdzie zarysowuje się spadek liczby klientów lokujących pieniądze w lokaty bankowe. Yue Bao stała się prawdziwym konkurentem banków.

Klientami platformy w większości stali się ludzie ze średnimi i niskimi dochodami, niezaspokojone programami. Wzrost odbiorców usług powodował falę plotek o tym, że rząd CHRL zabroni Yue Bao, ale zostały one obalone.

W 2014 została uruchomiona otwarta platforma dla inwestycyjnych i finansowych produktów i usług Zhao Cai Bao. Jedną z głównych cech stała otwartość na obcych instytucji finansowych. Zhao Cai Bao w tym oferuje kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw, funduszy ubezpieczeniowych i osób fizycznych. Jeszcze jeden serwis Ant Financial — Ant Credit.

Jego funkcja polega na udzielaniu mikropożyczek dla małych i mikroprzedsiębiorstw. Również liczba klientów Ant Credit wchodzą i indywidualnych przedsiębiorców internetowych. W okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku Alipay przetwarzać transakcje na kwotę $778 mld. Duża część użytkowników serwisu była na nim, aby dokonywać zakupów na popularnych stronach Alibaba Group.

Rozszerzenie ilości finansowych platform związanych z Alipay, doprowadziło do tego, że usługi są zainteresowani nie tylko chcą robić zakupy na Alibaba, Taobao i innych miejscach holdingu, ale i ci, którzy zrozumiałem szerokie możliwości odblokowania Ant Financial przed użytkownikami. W 2015 roku Ant Financial uruchomiła online-bank — MYbank. Jego usługi są skierowane na udzielanie pożyczek osobom fizycznym, a także małym i średnim firmom.

MYbank powinien stymulować rozwój takich firm. Dla Alibaba ten cel wyglądała perspektywicznym, biorąc pod uwagę, że część którzy uzyskali kredyt firm mogła zarejestrować się na usługach koncernu. Do lutego 2016 roku MYbank wydał różne kredyty na kwotę 4,5 mld juanów ($6,6 mld). Klientami platformy nierdzewnej ponad 800 tysięcy małych firm, przedsiębiorców i osób fizycznych.

Jednak, zdaniem właściciela firmy konsultingowej Kapronasia Shanghai Zenona , bankowość biznes rósł tak szybko, jak oczekiwano na rynku. U ludzi okazało się nie tak wiele bodźców korzystać z MYbank, ponieważ większość potrzebnych im funkcji jest dostępna na Yue Bao. Ale jeszcze w październiku 2015 roku analitycy z Essence Securities wskazywały, że prawdziwe powołanie MYbank dla Ant Financial i Alibaba polega na tym, że będą stanowić podstawę finansowej i bankowości w wiejskich obszarach CHIN.

Promować usługi finansowe na wsi nie jest łatwe. Młodzi ludzie rzadko zatrzymują się tu na dłużej, przenosząc się w duże miasta, a pozostała ludność dość słabo się orientuje w tych sprawach. To postawiło nowe zadania nie tylko przed Ant Financial, ale i przed całym Alibaba Group.

Znaleziono rozwiązanie w postaci Taobao-wsi — tak nazywane są wioski w CHRL, w których jest spełniony przynajmniej jeden z tych warunków. Obecność co najmniej 100 sklepów internetowych, co najmniej 10% ludności zajmuje się internetowym handlem, internet-sprzedaż osiągają poziomu 10 mln juanów. Pierwsze z nich pojawiły się jeszcze w 2009 roku.

Dostarczone MYbank usługi pozwoliły znacznie zwiększyć wzrost liczby Taobao-wsi. W 2017 roku ich liczba przekroczyła już tysiąc. W 2015 roku został uruchomiony system oceny zdolności kredytowej Credit Sesame.

Pomaga ustalić wiarygodność kredytobiorcy, wykorzystując specjalną technikę oceny. Serwis nalicza kredytowe bale na podstawie zakupów i zachowań użytkowników w internecie. Dyrektor techniczny Sesame Credit Czy powiedział gazecie Caixin, że, na przykład, człowiek, który dziesięć godzin dziennie spędza za grami wideo, może kwalifikować się jako zły kredytobiorca. W tym samym czasie użytkownik sieci, często kupujący pieluchy, najprawdopodobniej, będzie uważane za bardziej odpowiedzialny.

W 2015 roku Ant Financial było już 450 milionów aktywnych użytkowników, w tym 150 mln z nich przypadało na rolniczych obszarach CHIN. Najbardziej popularnym serwisem był Alipay, który ma ponad 400 mln użytkowników.

Publiczność Yue Bao wyniósł 260 mln osób. Inne platformy firmy także pokazywali imponujący wzrost. Tak, Ant Credit i MYbank przekazał 20 mln kredytów małym i , a także przedsiębiorców indywidualnych. W 2016 roku Jack Ma przeprowadził zmiany w instrukcji Ant Financial.

Nowym dyrektorem generalnym został Eric Ching, a Lucy Peng zachował stanowisko przewodniczącego wykonawczego. Głównym celem zmian było przygotowanie do prowadzenia przez spółkę IPO. Wtedy planowano, że pierwsza oferta publiczna odbędzie się w 2017 roku. Jing przyszedł w Alibaba w 2007 roku w dziale corporate finance.

Do tego zdążył popracować dyrektorem finansowym w Guangzhou Pepsi Cola Beverage. W 2009 roku Jing zaczął pracować w Alipay, gdzie brał udział w uruchomieniu szeregu znanych produktów. Podręcznik Ant Financial nigdy nie , że stara się rozpocząć rewolucję w branży usług finansowych, z wykorzystaniem technologii internetowych. Dlatego po uruchomieniu powyższych serwisów i platform Ant Financial ukierunkowała się na rozwoju istniejących produktów i przejęcia innych firm tego kierunku.

To przełożyło się na całą falę przejęć, z których znaczna część przypadła na 2016 i 2017 roku. Jeszcze w 2015 roku Ant wzrósł udział w indyjskiej systemie płatności Paytm do 40%, a w 2017 roku kontrolowała już połowę firmy. Odbiorcy usług osiągnął 200 mln użytkowników, którzy produkowali do 7 mln transakcji rocznie. W 2017 roku Ant uzyskał jeszcze 10% firmy.

Ant aktywnie inwestuje i inne usługi płatnicze. W 2016 roku do ich grona Ascend Money. Z jej usług aktywnie korzystają mieszkańcy krajów Południowo-Wschodniej Azji — Birmy, Kambodży, Tajlandii, Filipin i innych.

W 2016 roku został ogłoszony projekt charytatywny Ant Love. Stał się on wspólną inicjatywą Ant Financial, China Social Assistance Foundation i kilka innych organizacji charytatywnych. Kluczowym elementem projektu była -technologia, którą wykorzystali do tworzenia rejestru darowizn od użytkowników Alipay.

Każdy człowiek, który dokonał wpłaty, może śledzić, na co zostały wydane pieniądze. Projekt powinien przyczynić się do odbudowy zaufania do organizacjom charytatywnym. Mamy nadzieję, że miłość się bardziej przejrzyste i technologia , kosztem jej decentralizacji, idealnie się do tego nadaje.

W 2016 roku Ant Financial osiągnęła znaczący postęp w światowej ekspansji. Zarząd spółki podpisał umowę z amerykańskimi operatorami płatności First Data Corporation i Verifone. To pozwoliło włączyć Alipay na listę metod płatności w wielu punktach sprzedaży w USA i Europie. Dzięki memorandum z australijskim banku Commonwealth Bank klienci z tego kraju mieli możliwość płacić za zakupy na AliExpress przez Alipay.

W 2017 roku spółka nabyła jednego z największych operatorów płatności mobilnych Południowo-Wschodniej Azji — HelloPay. W tym samym roku pojawiła się informacja o tym, że Ant Financial inwestuje $200 mln w południowokoreański serwis Kakao Pay.

Również firma kupiła amerykański serwis MoneyGram, które zajmuje się międzynarodowymi p2p-tłumaczenia. System tłumaczeń MoneyGram zawiera 2,4 mld konta i 350 tysięcy terminali w trybie offline sklepach z 200 krajów świata. Kwota transakcji wyniosła $880 mln. Również Ant Financial zainwestowała w firmę Mynt, usługę płatności mobilnych Gcash. W porównaniu z poprzednimi zakupami i inwestycjami chińskiej firmy u Gcash publiczność niewielka — zaledwie 3 mln użytkowników.

Ant wspólnie z indonezyjskiej firmę mediową Emtek planuje stworzyć przedsiębiorstwo, które zajmie się świadczeniem usług finansowych w tym kraju. Pomysł polega na tworzeniu platformy na podstawie tekstu komunikatora od Blackberry — w Indonezji jego widownia wynosi 63 mln osób. Oprócz systemów płatniczych, Ant Financial zdobywała w firmie i w innych kierunkach.

Jednym z znanych zakupów 2016 roku stał się starcie EyeVerify, który zajmuje się tworzeniem oprogramowania do rozpoznawania użytkownika za pomocą skanowania siatkówki oka. Jednak, pomimo ogromnej liczby przejęć, z których większość przypada na Azję, firma nie osiągnęła dominacji na światowym poziomie. Na krajowym rynku jej kluczowym serwis Alipay w obliczu silnej konkurencji ze strony WeChat Pay.

Począwszy od trzeciego kwartału 2013 roku, Alipay posiadał 80% rynku płatności mobilnych pięć kwartałów z rzędu. Następnie jego udział zaczęła stopniowo spadać. W czwartym kwartale 2016 roku w rękach Alipay znajdowało się około 54,7% rynku, a WeChat Pay — 37%. Przy tym przez Alipay odbywały się transakcje na większe kwoty, co wpływa na ogólną rynkową akcji.

Ale WeChat Pay było prawie dwa razy więcej aktywnych użytkowników. Na podstawie dostępnych dziś informacji, Alipay znacznie wzrastał udział i teraz kontroluje 70% rynku płatności mobilnych CHRL. Platforma Yue Bao z aktywami w $165,6 mld stała się największym funduszem rynku pieniężnego w świecie. Zdaniem partnera 500 Startups Greater China Edith Yong, Ant Financial będzie najbardziej udany bankiem na świecie.

Ale CHRL — specyficzny kraj, zamknięty od reszty świata. Lokalne firmy jest łatwe do osiągnięcia dużych zysków kosztem rynku krajowego, ale nieuchronnie borykają się z problemami na światowym poziomie z powodu rosnącej konkurencji, cech ciała ustawodawcze i inne okoliczności.

Ponadto, jeśli Ant Financial wszystko będzie się nazywać bankiem, to będzie musiała zmierzyć się z wykonaniem sztywnych regulacji finansowych, przyjętych na poziomie międzynarodowym, po kryzysie lat 2008-2009. Sceptycy uważają, że sukcesy chińskich graczy głównie związane z niedoskonałością otoczenia regulacyjnego w CHRL. W 2017 roku Ant Financial nadal aktywnie rozwijać swoją działalność międzynarodową.

Dla rynku azjatyckiego zainteresowanie jest wyjście spółki na rynek płatności mobilnych w Hongkongu. Tutaj zostało uruchomione zlecenie aplikacja AlipayHK. Teraz wystarczy zeskanować QR-kody generowane przez aplikację, a pieniądze zostaną automatycznie odjęte z konta użytkownika. AlipayHK jest w stanie generować kody QR bez połączenia z internetem.

Użytkownicy aplikacji są ograniczone lokalnymi transakcji i nie mogą korzystać z aplikacji spoza Hongkongu. W kwietniu 2017 roku dowiedział się o wejściu firmy na rynek rosyjski. Ponieważ aktywna ekspansja Alipay wiąże się ze wzrostem liczby turystów z CHIN, są i będą pierwszymi użytkownikami serwisu. Partnerem Ant Financial stał się „”, który zajął się wyposażeniem wielu sprzedawców terminali z funkcją odbioru Alipay.

W 2017 roku pojawiła się informacja odnośnie najbliższych planów Ant Financial. Obejmują one wzrost liczby użytkowników Alipay do 2 mld w ciągu dziesięciu lat. Według najnowszych informacji, w Alipay zarejestrowany więcej 450 mln osób. Ale większość z nich to mieszkańcy CHIN.

Oprócz osiągnięcia światowego przywództwa, firma widzi cel w użyciu najnowszych osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji i . W czerwcu Ant zaprezentowała system rozpoznawania obrazów, opierającą się na maszynowym uczeniu się, która powinna pomóc szybciej i sprawniej obsługiwać wymagania odszkodowanie.

Teraz, jeśli człowiek dostaje się do wypadku, nie musi czekać na agenta wyceny szkody samochodu. Wystarczy zrobić zdjęcie i wysłać go do ubezpieczyciela. AI oceni stopień uszkodzenia, koszt naprawy i wpłaci znajdujące się w warsztaty samochodowe, a także wskaże ich różnicę w kosztach.

Ostatnio Ant Financial zaprosiła na stanowisko przewodniczącego rady naukowej profesora uniwersytetu w Berkeley Michaela Jordana. Jest on uważany za jeden z wiodących światowych ekspertów w dziedzinie uczenia maszynowego i statystyki. Świadczy to o obecności w firmie globalnych planów w dziedzinie sztucznej inteligencji. W 2017 roku Ant Financial została oszacowana na $75 mld.

Za czas istnienia w liczba jej inwestorów weszły największe instytucje finansowe CHRL. Wśród nich należąca do funduszu dobrobytu narodowego China Investment CIC Capital, państwowemu bankowi CHIN China Construction Bank Corp, firmy inwestycyjne China Development Bank Capital i Primavera Capital Group, a także kilka dużych firm ubezpieczeniowych. Jeszcze jeden ważny cel chińskiej firmy — przeprowadzenie IPO. Podręcznik Ant Financial dopóki nie wymieniał dokładną datę pierwszej oferty publicznej akcji spółki.

Według najnowszych informacji, IPO planowane jest na koniec 2018 r. lub w pierwszej połowie 2019 roku.

Dodaj komentarz