„Hype Minie I Pojawia Się Pytanie O To, Gdzie W Zakresie Rozpoznawania Twarzy Pieniądze”

Dyrektor generalny VisionLabs Aleksander o perspektywach technologii rozpoznawania twarzy, MSQRD i specyfiki pracy z zachodnimi partnerami. Firma VisionLabs została założona w 2012 roku. Jedną z obowiązujących rozwiązań — platforma VisionLabs Luna, która pozwala w strumieniu analizować zdjęcia i wideo z obrazem twarzy dla późniejszego porównania z bazami danych.

VisionLabs odbyła się kilka akceleratorów — w uniwersytecie w Berkeley (Kalifornia), Intel T2MA, i Generation S z funduszu „Skołkowo”. 25% udziałów w VisionLabs należy fundacji Sistema VC (corporate venture fundusz AFK „sistema” — vc.ru), reszta zespołu projektu.

Według oświadczenia przedstawicieli firmy, w 2015 roku przedsiębiorstwo wyszło na opłacalność. Wtedy przychody VisionLabs wyniosły 31,7 mln zł, a zysk netto — 24,4 mln zł. Wskaźniki za rok 2016 firma nie jest w stanie zapewnić, ale zaznaczyła, że obroty „wzrosła kilka razy w porównaniu do roku 2015”.

Główny dochód VisionLans przynosi sektor finansowy, a mianowicie banki. W szczególności, firma współpracuje z „Tinkoff-bank”, „Otwieraniem”, „Sbierbank” i innymi organizacjami. Firma współpracuje również z Mail.Ru Group, Intel, Qualcomm i Huawei. Dyrektor generalny VisionLabs Aleksander powiedział vc.ru o nowych kierunkach działalności firmy, przyszłości rynku rozpoznawania twarzy i pracy za granicą.

Na jakim etapie rozwoju firma znajduje się teraz?. Znajdujemy się w aktywnej fazie wzrostu, duża część naszej działalności jest przedstawiona na międzynarodowym rynku, gdzie dwie trzecie w porównaniu z rosyjskim. Od grudnia 2016 roku stan wzrósł trzykrotnie.

Było 18 osób, a teraz — ponad 50. Wszyscy pracownicy z Rosji. Czy są zagraniczne?.

Duża część z Rosji, ale zaczynamy przyciągać i zagranicznych specjalistów z regionalnego zasadzie. W jakich regionach koncentruje się główna działalność firmy.

Skupiliśmy się na Chinach, azji Południowo-Wschodniej Azji i USA. W niektórych krajach studiujemy partnerstwa, a potem w miarę uruchamiania projektów będziemy łączyć ludzi do lokalizacji i pomocy technicznej.

Rynek europejski cię zainteresować. Rynek europejski jest na pewno interesujący. U nas w tym regionie są partnerzy, którzy zajmują się promowaniem naszych projektów, ale bezpośrednio jeszcze nie zawraca aktywną działalność.

A co za partnerów?. Jeden z nich — Deutsche Telekom. A w innych — głównie w interakcje za pośrednictwem dużych dostawców.

Historycznie złożyło, że w Europie jest wiele firm rozpoznawania twarzy, i tam już dawno ustawiła się infrastruktura dla projektów z i klienta analityką. Tak jak wiele tradycyjnych dostawców rozpoznawania osób nie ma czasu, aby przestawić się pod środę, to w takich przypadkach udaje nam się zadziałać jak „hot swap”. Klienci wybieraja niemiecki lub francuski silnik i zamieniają na nasz. Nie musimy nawet fantazjować na rynku europejskim, po prostu znajdujemy partnerskie kanały, które wcześniej sprzedawali tradycyjnych dostawców, a teraz — młodych.

Dlatego w Europie jakichś bezpośrednich umów nie stanowi. A w Chinach i USA mogą być proste, ale nadal rozwijamy sieć partnerską, ponieważ liczba naszych zasobów ludzkich i zasobów menedżerów sprzedaży na wszystkie nasze plany i ambicje ograniczona.

Partnerskie kanały — to jest to, na czym skupiali się 90% sił. Jak pracujesz z dużymi korporacjami?.

Intel, Qualcomm i Huawei pracujemy bezpośrednio, bo to lub prospekty reklamowe, lub projekty infrastrukturalne. Jeśli w chip, czyli stajemy się częścią infrastruktury, to trafia i do partnerów innego poziomu. Dlatego pracujemy z dużymi partnerami, aby w średniej i dłuższej perspektywie stać się częścią infrastruktury na wszystkich poziomach, a z integratorów systemów prowadzimy działalność pod wymianę silnika na szybszy, czyli nasz. Jakie walki aktówki już masz.

Na jakie branże stawiasz. Mamy kilka nowych miejsc, teczek, o których powiemy w końcu jesieni 2017 roku. Teraz nas ogranicza NDA (umowa poufności — vc.ru), więc na razie powiedzieć nie możemy.

To będą projekty w zakresie kontroli dostępu i inteligentnego domu. Na danym rynku lub globalnie?.

W zasadzie to STANY zjednoczone i Azja Południowo-Wschodnia. Tam podane są pierwsze projekty, które nie działają w trybie testowym. Nie możemy jeszcze ujawnić nazwy firm, to nie jest mega-korporacji, ale i w nich mogą być zakrojone na szeroką skalę wdrożenia od kilkuset do kilkuset tysięcy kamer. Duża część walki wdrożeń przedstawiona w Rosji. Ponad pół miliona kamer, które przetwarzają zdjęcia lub wideo.

Głównie w bankach. W Rosji twój główny kierunek — finanse. Tak, bo w tej branży na rynku rosyjskim łatwo obliczana jest okres zwrotu inwestycji.

Jeszcze nam ciekawe retail, ale tam jeszcze poziom rozwoju, teczek pozostawia wiele do życzenia. W tym segmencie nie ma dużych wdrożeń, kiedy można pokazać, że jest to korzystne. Ale teraz u nas w handlu detalicznym na rynku rosyjskim idzie także kilkanaście projektów pilotażowych. W Chinach i USA stawiamy na kontrolę dostępu, bezpieczeństwo publiczne i aplikacje mobilne.

Na przykład, uwierzytelnianie za pomocą twarzy. A co z sektorem finansowym na tych rynkach?. Nie sądzę, że banki lub telecom-firmy będą kluczowymi klientami w USA lub Chinach.

Chociaż z pewnością mają też aktówki, związane z oszustwami. Na przykład w Chinach, cyberprzestępcy są w salon sieci telefonii komórkowej i na sfałszowanych dokumentów otrzymują duplikat karty SIM, która otwiera im dostęp do konta bankowego. Jeśli dodać obowiązkowe wykrywanie twarzy podczas przywracania karty SIM, to u oszustów będzie znacznie mniejsze szanse.

Ponadto, w niektórych krajach w branży bankowej poważne regulacja. Zajmie kilka lat, aby do nas ze swoimi rozwiązaniami dostać się do ich banki. Jesteśmy w Rosji celowo i długo pracował, aby stać się liderami w tym segmencie. Jak banki postrzegają cię?.

W Rosji, choć łatwiejsze, w porównaniu z Europą i USA, ale wciąż wystarczająco surowe przepisy w zakresie ochrony danych osobowych. Ale VisionLabs teraz postrzegają pozytywnie. Wiemy, że w ciągu ostatnich trzech lat ktoś przeniknął w banki, z wyjątkiem naszego systemu. Jeśli z tego stwierdzić, to można powiedzieć, że jesteśmy postrzegani nie jako starcie i prototyp, a jak działający system.

Jesteśmy pewnie, i różnimy się tym, że mamy już pracy wdrożenia z wyraźnym gospodarką — ile klienci oszczędzają na naszej decyzji, jakie jest ryzyko przy wdrażaniu i jakie korzyści. Z jakimi bankami współpracuje w Rosji?.

Mamy kontrakty z VTB, „Sbierbank”, „Otwieraniem”, „Poczta-bank” (u nich największe wdrożenia biometrii w banku na świecie — 50 000 miejsc pracy pracowników), „Tinkoff-bank”, „MTS-bank” i jeszcze obok organizacji. Również ponad 10 projektów pilotażowych w fazie aktywnej. Wiele łączą się przez partnerów. Na przykład, VisionLabs współpracuje z agregatora należy również zmodyfikować danych o historii kredytowej i zdjęcia kredytobiorców Equifax.

Ponad 60 banków jest podłączone do tego systemu, a jeszcze 30 oddają zdjęcia w celu zwiększenia poziomu ochrony banków od oszustów za pomocą kontroli na rozległym wspólnej bazie danych kredytobiorców. W sumie, w Rosji ponad 30 banków, które korzystają z naszej technologią. Jest jeszcze za granicą.

Jak w Chinach wygląda sytuacja z regulacją?. W Chinach w zakresie danych osobowych nie jest sztywne regulacje, jak w Rosji, ale tam ma pierwszeństwo lokalnym producentom. Każdy rynek ma swoje niuanse.

W Rosji VisionLabs niedawno otrzymała oficjalny wniosek o tym, że nasz system jest w pełni zgodna z prawem. Kiedy przeszliśmy od etapu projektów pilotażowych do rzeczywistej walki wdrożeniu i pracowali z ogromnym przepływem danych, mamy dużo czasu poświęca się temu, aby to wszystko zgodnie z prawem. Ile czasu to zajęło. Rok na to, aby odbudować architekturę naszego rozwiązania, aby zbudować pełną platformę do rozpoznawania twarzy, która jest w pełni zgodna z prawem.

Nie tylko rosyjskiej, ale i międzynarodowym. Ale my nie żałujemy, taki krok dał nam przewagę nad konkurencją. Zawodnicy łamią się w podobnej sytuacji.

Wielu konkurentów jeszcze tylko przejść te procedury. Jaki ty dobry nie był, ale jeśli ty nie przeszedł określonych procedur lub pracujesz w szarej lub czarnej strefie, to pociągnie weryfikacji działalności. Masz państwowe klienci.

Bezpośrednio z nie pracowali. Nie to, że w stosunku do tego, po prostu skupiamy się na segmencie handlowym, bo to przyszłość, i tam łatwiej obliczyć korzyści z wdrożenia technologii VisionLabs. Międzynarodowe raporty na temat biometrii wskazują, że udział spada.

Ona, oczywiście, wciąż lwa, ale szybko rośnie udział w finansach i kontroli dostępu. Jeśli wymagana jest praca z organami państwowymi za granicą lub w Rosji, czyli szereg partnerów, za pośrednictwem których będziemy się odnosić.

Sami uważacie VisionLabs ?. To zależy od sformułowania, że to jest starcie. Ktoś uważa, że to do rundy A i B. Ktoś — co to jest ta firma, która nie osiągnęła progu rentowności lub gdy znajduje się ona na etapie weryfikacji hipotez.

Ale kiedy to już działający biznes, to trudno nazwać . My się już nie widzimy takimi, bo odbyły się rundy A i próg rentowności. Jesteśmy dochodowa firma, która istnieje szereg rozwiązań roboczych. Przynajmniej mamy finansowy segment, gdzie wszystko działało do ostatniego szczegółu.

Tutaj nas na pewno nie można nazwać . Może takie w odniesieniu do nowych kierunków, ale w tym przypadku, z tego względu, że branża informatyczna tak dynamicznie się zmienia i rewolucji odbywają się co pół roku, będziemy stale w dobrym sensie . Czyli cały czas będziemy się dostosować pod zmieniający się rynek, tworząc nowe produkty i kierunki, i zadawać trendy.

Teraz pracuje na pełnej samowystarczalności. A co z inwestycjami. Przechodziliśmy kilka akceleratorów — w uniwersytecie w Berkeley (Kalifornia), Intel T2MA, i jeszcze Generation S z funduszu „Skołkowo”.

Największy efekt dał nam uniwersytet w Berkeley, bo byliśmy wtedy zupełnie „zielone” i to był nasz pierwszy akcelerator, który pomógł skupić się na konkretnych problemach. Pierwsze inwestycje były od — około miliona złotych, a następnie latem 2016 roku, w nas zainwestował fundusz venture Sistema VC — 350 mln rubli w ocenie spółki w 1,4 mld zł.

Istnieje opinia, że rosyjski start-upy ciężko na Zachodzie. Pewnie, patrząc ogólne statystyki, można wyciągnąć takie wnioski, ale nie spotkałem się z takim problemem.

Wydaje mi się, że firma wyraźnie i jasno przedstawia istotę ich działalności, to nie ma przeszkód, aby nie brać jej na pedał gazu lub zawarcia z nim umowy o współpracy. A z zagranicznymi partnerami nie ma problemu?. Pracując z nimi, mamy do czynienia z długim cyklem uzgodnienia projektów, trzeba było podpisać NDA i umowa o zamiarach.

Ale w sumie my nie odczuwamy ciśnienia lub jakichś większych trudności. Czasami o nas żartują. „A, rosyjscy hakerzy. Znaczy, mądre dzieciaki”.

Mamy wiele i celowo pracowali, aby uzyskać jakiś międzynarodowe uznanie. Na przykład, jeśli przyjść w jakiejś amerykańskiej firmy i powiedzieć, że podpisali kontrakt z bankiem z listy top 10 w Rosji, to nie ma znaczenia. Ale jeśli powiedzieć, że rozpoczęły swoją decyzję, na przykład w Deutsche Telekom, mamy oficjalny status Facebook Supplier i możemy dać kontakty ludzi z Rosji, które potwierdzą naszą skuteczność i adekwatność, to jest postrzegany pozytywnie. Twoim zdaniem, konkurencja w zakresie rozpoznawania twarzy duże.

Ostatnio bardzo aktywnie rośnie na całym świecie. Jeśli wcześniej firm, które zajmują się rozpoznawaniem osób, było kilkadziesiąt, teraz jest ich ponad tysiąc. Główna ilość skoncentrowane w Chinach, gdzie każdy uniwersytet ma swoją technologię. Przy tym zaledwie kilkadziesiąt firm mają projektami wykonawczymi i gotowy produkt.

Dość łatwo można stworzyć dobrą technologię, potrzebował jeszcze jakiś czas, aby weszła do top 10, ale ostatnia mila — doprowadzenie do klienta — najtrudniejsza. odbędzie się i pojawia się pytanie, gdzie są pieniądze, jak zarobić i jak zaoszczędzić za pomocą rozpoznawania twarzy. W jakim stanie znajdują się obecnie rozwiązania w tej dziedzinie?.

Już wszystkie bardziej lub mniej pracują na jednym poziomie, nie ma słabszych i wyraźnych liderów. Nie sądzę, że infuzja ogromnych inwestycji da przełom technologiczny to właśnie w rozwoju technologii rozpoznawania twarzy. Ostrość przesuwa się od samej technologii do jej stosowania.

W jakich kierunkach przyszłość technologii rozpoznawania twarzy?. Teraz firmy, w tym VisionLabs, testują hipotezy. Jesteśmy dla siebie znaleźli rozszerzonej rzeczywistości i analiza dynamiki osób — to okazało się o wiele trudniejsze, niż rozpoznawanie.

Słyszeliśmy od kolegów po fachu, że taką technologię, jak MSQRD,można było zrobić w weekend. Ale że nikt z konkurentów tego nawet za rok nie zrobił. Jednak stworzyliśmy wirtualne maski i technologię, która jest odporna na niestabilną oświetlenia, obrót głowy i mimika twarzy.

Ta sfera jest bardzo skomplikowane i obiecujące. Myślę, że jeśli ktoś zrobi przełom w poprawie jakości śledzenia punktów na twarzy i powierzchni twarzy — to otwiera nowe możliwości dla wszystkich graczy. Chodzi o zastąpienie osób i modyfikacje osób w podróży, konferencjach i innych projektach.

Wydaje mi się, że trzeba w tym kierunku się rozwijać. VisionLabs wydała już technologię Face.DJ, który buduje 3D-avatar na selfie z normalnej kamery urządzenia mobilnego. Demo-wersja aplikacji jest dostępna dla posiadaczy urządzeń z iOS. Face.DJ jest, przede wszystkim, dla wprowadzenia w gry komputerowe i gry na telefony komórkowe — do personalizacji bohaterów.

Według niego nie ma jeszcze dużych kontraktów i wdrożeń, tak jak on był tylko ogłoszony w maju 2017 roku, ale w wirtualnym . Wśród naszych klientów w tym kierunku — Mail.Ru Group, która wykorzystuje rozwiązanie we wszystkich swoich posłańców. Czy technologia ta jest przeznaczona nie dla rozrywki.

Ona tylko wydaje się wciągająca. Ale dobrze zrobiliśmy, że idziemy w tę „” część, tak jak ona automatycznie dotyka miliony użytkowników. A na takich dużych ilościach — warto.

Jak można zarabiać na tym rozwiązaniu?. Jeden z przykładów — wideo. Można wybrać sobie wirtualny awatar, który będzie powtarzać swoje ruchy i emocje. Pozwoli komunikować się z rozmówcą, nie wideo na jego stronę, a działa tylko w ten sposób poprzez wysyłanie sygnałów.

Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić ruch i doda nowe doświadczenie użytkownika. Jakie jeszcze nowe kierunki bierzesz pod uwagę?.

Nauczyliśmy się oceniać punktu i kształt twarzy. Można powiedzieć, że jesteśmy krok od takich rzeczy, jak podstawowa rozpoznawanie emocji — to było kiedyś bardzo modne, ale nie zakłada rzeczywistego zastosowania w biznesie — do rozpoznawania twarzy. Mimika u każdego człowieka jest inna, a to znaczy, że do każdego należy zrobić, jeśli nie kalibrację, to jakąś adaptację.

VisionLabs zrobiła technologię, która pozwala śledzić kształt twarzy i punkty, aby pomagać HR-działy podjąć decyzję o zatrudnianiu pracowników na podstawie analizy zachowania, głośniki i odpowiedzi na pytania. „Lie to me” w sensie technologicznym. Tak, tak, widzieliśmy wiele podejść, gdy próbowali oceniać emocje człowieka, gdy on się śmiał lub .

Ale praktyka pokazuje, że trzeba analizować pewną integralną ocenę, forma w określonym przedziale czasu. Mniej więcej w październiku 2017 roku będziemy mogli powiedzieć więcej o tych projektach. Ściągasz psychologów i . Nie pracujemy w paradygmacie uczenia maszynowego.

Nikt punkty z nowoczesnych dla samego rozpoznawania twarzy nie używa. Używamy tylko „surowe” zdjęcie, wartość pikseli i szereg klasyfikatorów. Również organizować różne sieci neuronowe, które pozwalają podjąć decyzję — jeden i ten sam człowiek przedstawiony na zdjęciu lub różni ludzie. Teraz, ze względu na to, że mamy dostęp do dużej ilości danych statystycznych, wiemy na przykład, że na dziesięciu zdjęciach jeden i ten sam człowiek w różnych warunkach — młody, stary, uśmiecha się, płacze.

Takich plików jest u nas setki tysięcy. Odrzucamy ludzkie doświadczenie i polegamy na maszynę, która sama znajdzie parametry, w którym musi podjąć decyzję. To samo używamy przy podejmowaniu decyzji — idealny kandydat lub nie pasuje, pozytywna u niego reakcja lub negatywna. U nas z partnerami technologicznymi już ma takie produkty w rozwoju.

Jeśli wziąć jedno i to samo rozmowę, a raczej jeden i ten sam film z nim i pokaż 10 różnych psychologów, to najprawdopodobniej już musimy wywoływać psychologa sobie, bo wszyscy dają różne odpowiedzi. Skąd bierzecie dane.

Współpracujemy z partnerami, ale sami nie przechowujemy informacji. Jak odnosicie się do opinii użytkowników o tym, że technologia rozpoznawania twarzy przypominają Wielkiego brata z powieści „1984”?. Technologia pozwala zrobić bardzo wiele i w ramach, jak i poza granicami prawa.

Tu już mowa o tym, jak klient będzie ją stosować. Naprawdę toczy się wiele rozmów na temat korzystania z obrazu twarzy, identyfikacji obrazu. Ale jeśli umieścić na szalce wagi plusy i minusy, pozytywnych momentów okazuje się wysoce więcej.

Nie widziałem ani jednego użytkownika, występującego przeciwko biometrycznej identyfikacji, u którego oszuści w banku ukradł pieniądze. Ponadto, wszyscy zmęczeni od czynnika ludzkiego. Gdy pojawi się system, który pozwala sprawnie automatycznie obsługiwać klienta, to ułatwia życie wszystkim.

Są operacje, które teraz wymagają długotrwałej procedury identyfikacji twarzy. Tak, to może teraz wydawać się niewygodne, ale to dla bezpieczeństwa. Mamy do czynienia nie z negatywne, choć u nas statyczna baza spora. Współpracujemy z szeregiem największych banków w Rosji i za granicą, z różnymi segmentami — zarówno z młodzieżą, jak i osobami dojrzałego i wieku emerytalnego.

Żadnych skarg nie mamy, wszystko postrzegają pozytywnie. Przeprowadzono szereg sondaży opinii publicznej wynika naszymi klientami, którzy porównywali różne biometrycznych technologii. Większość wybiera twarz, tak jak teraz wiek selfie, wszyscy przyzwyczaili się fotografować, to jest proste i szybkie.

Ludzie się do tego odnoszą się zarówno do komfortowej procedurze. Negatywnie raczej postrzegają, np. odciski palców, jeśli nie jest to skaner telefonu, a zewnętrzny czujnik, bo jest skojarzenie ze światem przestępczym, tak i niehigieniczne. Wyślij nam swoje kolumny o tym, jak zmieni się nasz świat, na future@vc.ru.

Dodaj komentarz