Komunikatorów I Boty: Możliwości Promocji

Fedor — community manager z 10-letnim stażem, założyciel Stowarzyszenia community management, ewangelista platformy biurowego „”. W Rosji z komunikatorów najbardziej popularne WhatsApp i Viber, następnie Skype. Pewien udział ma Facebook Messenger. Telegram aż popularny u dwóch segmentów odbiorców — i marketingu.

Około 42% — moskale, jeszcze około 12% Sankt Petersburg. Taka sytuacja z Telegram obserwuje się na całym świecie — to komunikator dla geeków. Wyjątkami są Iran i Uzbekistan, występuje on w czołówce we wszystkich segmentów. Przy tym, z punktu widzenia marketingu Telegram teraz najciekawsza platforma dla dużych i moskiewskich marek — wiele możliwości, istnieje mechaniki promocji i aktówki. Z punktu widzenia marketingu będzie bardzo potrzebny Viber, kiedy zaczną nową funkcjonalność.

Dane. TNS, Combot, otwarte dane. U każdego komunikatora swoje plusy i minusy jak platformy dla rozwoju i promocji boty. Przejdźmy się na krótko dla każdego. Najbardziej wygodna i tania platforma — Telegram.

Jest reklama natywna w kanałach i botach. Bota można zrobić i pod Facebook Messenger, ale to nie jest za darmo — za publikację bota trzeba zapłacić. Na tej platformie jest reklama botów, ale mechanicy aż drogie i nie bardzo dobrze działają. „Vkontakte” jest tylko informacje boty, które w rzeczywistości są dla społeczności. Czekamy na pojawienie się botów u Viber (wkrótce) i GG (jest możliwe, formalnie możliwości, aby to były 10 lat temu, ale wyspecjalizowanych metod i oddzielnego API).

Promocja działa najlepiej (technicznie) w Telegram, możliwości Viber na razie ograniczone — są naklejki i public czaty podobne do Telegram kanałów. To się zmieni. Public czaty z trybem readonly (te same kanały) i w ICQ (od niedawna), i w Wechat (tam są nazywane stronami i wstążki marki) i w Line.

Technicznie boty są w Skype, ale tam szalenie trudno je rozpowszechniać — nie ekosystemu, dlatego mało sensu. Posłańcy Kik, Line, Wechat, zaprzyjaźnić się z botami dość dawno, ale warto ich używać, tylko jeśli korzystasz z azjatyckiej publicznością. Należy oddzielić boty jak kanały promocji i boty jak produkt. Nie robimy różnicy między botami-wiadomości i klawiatur botami — to po prostu interfejs do komunikacji, może on być oparty na technologii sztucznej inteligencji i rozpoznawania mowy, a może stanowić dwa przyciski w oknie dialogowym. Na przykład, bot z rozpoznawaniem tekstu może być uzupełnieniem online-doradcom, ale na innej platformie, bez udziału pracowników.

Klawiatury boty też można stosować do angażowania odbiorców w produkt. Pierwszy dotyk wychodzi i bot jest odpowiednikiem w środowisku komunikatora. Zobaczymy, jak w firmach mogą stosować czat-boty do każdego z tych zadań. Bot może być MVP aplikacji telefonu komórkowego lub innego serwisu. Średni koszt opracowania bota waha się od 50 do 250 tys. zł, co jest tańsze rozwoju aplikacji (ale droższe prostego ).

Mu praktycznie nie potrzebny zewnętrzna część, front-end. W rzeczywistości, to wewnątrz komunikatora. Bot jak produkt — idealny sposób uruchomić MVP. Można go zrobić nawet w konstruktorze, a pierwsi użytkownicy będą kosztować stosunkowo tanio.

Jeśli przyciągać użytkowników samodzielnie, pierwsza 1000 może kosztować 5 zł każdy. Mieć taką samą ilość użytkowników na landing wysoce trudniej jest uzyskać kliknięcia 5 rubli ciężko, jeśli w tym nie rozumiesz. Dla aplikacji mobilnych bez kompetencji w tym zakresie w ogóle nierealne. Boty na starcie to doskonała opcja testowania hipotezy spożywcze.

Najtaniej użyć do tego Telegram — tam jest mechanika płatnej dystrybucji boty, w tym poprzez Combot. Można spróbować promować bot za darmo, ale trzeba znać miejsca i kontakty. Jeśli przedsiębiorca nie zaawansowany użytkownik Telegram — ma to trudno będzie. Sytuacja taka średnia dla dowolnej platformy. Jeśli jesteś podkuty, sam sobie, nie, to lepiej zwrócić się do eksperta.

Chat-bot może być kanałem promocji lub częścią kampanii reklamowej zarówno dla dużych marek, jak i dla startupów. Opracowanie bota to doskonała okazja do pozyskania nowych odbiorców dla marek. Udany stosunek ceny do rozwoju, terminów i trudności. Ale start-upy opracowanie wielofunkcyjnego bota, aby przyciągnąć nową publiczność w już działający produkt, raczej nie nadaje się, najczęściej nie są w stanie 250 tys. zł przeznaczyć na uruchomienie nowego kanału sprzedaży (bez uwzględnienia kosztów na powiększanie tego kanału).

Boty w Telegram i w innych posłańców — bardzo obiecujący kanał marketingowy. Dogonić ruch w bot znacznie tańsze, niż na mobilną aplikację i uzyskać zabudowy nie tak drogo. Staraliśmy się o ceny instalacji w 5 rubli na 5-10 tysięcy , choć zazwyczaj sprzedajemy je po 20 — przewidzieć lub zapewnić niższą cenę trudno.

Reklama natywna w kanałach i w obcych botach Telegram działa najlepiej — tam powyżej średniej konwersji i . Średnio prezentację wiadomości w Telegram wynosi 60-70% od subskrybentów kanału i osiąga około 1 tydzień. Dla porównania — w społecznościach „Vkontakte” liczba ta wynosi 5%. w Telegram od 5% do 20%. Jest mechaniki — naklejki, w nich można wstawiać linki, od niedawna pojawiły się maski do zdjęć.

W Rosji reklamy w Telegram zajmuje się Combot. Mamy dobre relacje ze społecznością blogerów Telegram. W zasadzie można się z nimi skontaktować samodzielnie, ale będzie to dłużej i nie bardzo taniej pieniędzy. W Viber uruchomić czaty publiczne można ograniczona — trzeba się dogadywać ręcznie lub przez nas. Reklamy w istniejących public czatach można również podawać przez Combot.

— wspaniały sposób, aby zaangażować publiczność, dialog użytkownika z botem — pełna sesja komunikacji. Praktycznie odpowiednik komunikacji z . Masz gałęzie dialogu, można skierować użytkownika do wybranego scenariusza. Wewnątrz bota to łatwiej zrobić, niż na miejscu, bo nie trzeba budować wizualny proces. Jeszcze z zalet przełącznikowego bota — działa automatycznie, bez człowieka na drugiej stronie.

Jeśli na stronie jest tylko jeden przycisk, użytkownik może na niej i nie kliknąć. A bot jeden przycisk gwarantowane prowadzi do działania — naciskasz na nią, aby kontynuować dialog. No jak dialog — zwykle jeden-dwa warianty rozwoju dialogu. To iluzja wyboru. Możesz zadać pytanie bot lub nie zadawać.

Jakie pytanie zadać — już zdecydowali za ciebie. Zrobić przełącznikowego bota na warto maksymalnie 50-100 tys. zł. Jeśli to zrobi wewnętrzny deweloper — maksymalnie 20-30 tys. zł. Najtrudniej zrobić napełnianie bota. Prototyp łatwo zrobić na jednej z platform typu Manychat lub Chatfuel.

Jesteśmy zgadza bota do założycielki Trends brands Anastazji . Otrzymałeś z niego dobre konwersje przy cenie zabudowy od 30 kopiejek do 1 rubla. Przy tym na rozkręcenie bota firma wydała zaledwie 5000 zł :) Dla Combot to było raczej poniżej kosztów prac, ale mamy dobry case. U nich był cel przyciągnąć nową publiczność i zaangażować ją w interakcję — proces interakcji z ubraniami często wymaga zanurzenia się w temat.

To nie zawsze działa na zasadzie „zobaczyłem — kupił”. Nasz komiks Robot AHHHH, o którym napisała Meduza, został wykonany na Manybot, i to kosztowało nas 1 godzinę pracy. Jak tylko pojawiła się pierwsza 1000 użytkowników, możemy go przeniesiono na własną platformę. Teraz tam 6000 użytkowników.

My sprzedaliśmy już reklamy wewnątrz bota i w rzeczywistości koszt jego opracowania. Z dużych pojemnikach — @whatwasthatbot, dla Tuborg. Tam było 15 000 i cena ich była już, oczywiście, wyżej.

Kanał Telegram praktycznie nie ma sensu odpalić, jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu autorskiego bloga. Jeśli masz czym się dzielić z publicznością — warto spróbować. Kanały Telegram teraz stanowią wczesne DOWIEDZ się 2004-2008 roku z danego ekosystemu i relacjami lokalnych uczestników. Najprawdopodobniej za jakiś czas pojawi się swój telegram-mafia z biznesami, jak to było z FACEBOOK. Udanego uruchomienia nie ma sensu myśleć o zewnętrzny marketing tych kanałów.

W moim przypadku to działa, bo ja prowadzę blog z 2004 roku. Wiem, co pisać, dla kogo, jak wybieranie odbiorców. Istnieje rodzaj marketingu, skoncentrowany na osobistym marki. W tym swoje plusy i minusy. Na przykład, jeśli zdecydujesz się zrobić coś innego na , biznes trzeba będzie odbudować.

W ogóle, jeśli u założyciela już istniejąca osobisty marka — można iść zrobić kanał do Telegram. Boty nie ułatwiają wyjście na rynki międzynarodowe, w tym sensie, że to nie jest magiczna różdżka. W pewnym stopniu taki sposób pakowania produktu nawet trudniejsze, bo bot zakłada dialog. A zrozumienie innych kultur i ich mentalnych cech — jeden z głównych barier przy wejściu na rynki innych krajów.

Naprawdę udane przykłady nadal istnieje, na przykład, MyPokerBot — tam używa się uniwersalny język międzynarodowy . Tematy poza kultur mogą zajść dobrze. Ale posłaniec — środa, gdzie z międzynarodowymi chłopakami można poznać, po prostu wchodząc w dowolny czat. Znalazłem partnerów z Brazylii i Iranu właśnie tak.

_______________________________. Jeśli jesteś zainteresowany tematem boty i komunikatorów — przyjdź posłuchać debatę z udziałem Fedora „Czat-boty i komunikatorów. Moda czy rewolucja?” na SpbStartupDay 9 października. Również przypominamy, że sztuczna inteligencja i dużych danych — priorytetowy kierunek na 11 pedał Gazu, wniosek można złożyć do 18 października na stronie internetowej.

Dodaj komentarz