Krótka Historia Projektu Microsoft

Opowieść UX-projektanta Hololens Julii Veis. Kiedy zaczynasz pracę w nowej firmie, mimowolnie w wątpliwość to, co zostało stworzone, aż do swego przyjścia.

Irytuje mnie czerwony pasek przewijania w systemie Windows 2.0. Krytykować pracę dawnych projektantów łatwo. Ale trzeba zrozumieć, że za każdą decyzją kryją się nieprzespane noce, praca zespołowa, wiedzę i innowacje. Przyszłam w programie Microsoft w styczniu 2016 roku.

Chciałam zrobić coś niezwykłego, coś, czego jeszcze nikt nie widział. Więc nie ucieszyła, gdy przydzielono mi opowiedzieć o historii projektu w programie Microsoft na konferencji Build 2016. Jednak w miarę zanurzania się w temat powoli zrozumiałam, jak przydatne i zabawne było to zadanie. Pierwszy system operacyjny firmy Microsoft dla komputerów PC — MS-DOS — wymagała tylko klawiatury do wprowadzania monitora do wyświetlania na ekranie komputera, aby uruchomić.

Proste narzędzie, odpowiedni swojego czasu. Do momentu pojawienia się myszy komputerowej i graficznego interfejsu użytkownika (GUI) nikt nie myślał o projektowaniu graficznym. Podczas Windows 2.0 projekt nie został jeszcze osobnym kierunkiem w rozwoju oprogramowania, więc wszystkie markowe pracy robili inżynierowie. To właśnie oni stworzyli interfejs użytkownika z ośmiu kolorów.

To wrażenie na wszystkich, ale doprowadziło do dziwnych konsekwencji. Tak pojawiły się jasno-czerwony pasek przewijania i wizualny hierarchia, która nie zależy od działań użytkownika. To przyniósł bałagan. Ale kto chciał uruchomić zmiany?.

W 1987 roku, projektant i konstruktor Virginia Howlett zwróciła uwagę na problem, a inżynierowie Microsoft poparli ją. Projektowania, że czas się zająć należne jej miejsce. Howlett napisała Billowi Gatesowi o tym, jak ważny jest design w rozwoju oprogramowania, i wyraziła przewagę konkurencyjną i perspektywy wykorzystania pełnego interfejsu. Wkrótce po tym, Virginia dołączył do grupy, która zajmowała się architekturą interfejsu użytkownika.

Kierownikiem tego zespołu był Tandy , Virginia pracowała nad projektowaniem graficznym informacyjnej architektury, a Mary Dili odpowiadała za użyteczność. Grupa natychmiast rozpoczęła prace nad Windows 3.0 i wydała ją w 1990 roku. W projektowaniu ikon Windows 3.0 uczestniczyła projektant Susan Keir, która stworzyła dla Apple obraz kosze usuniętych plików.

Rozwój typografii doprowadziło do stopniowego odchodzenia od formatu mapy bitowej. Microsoft i Apple razem tworzyli format wektorowy komputerowych czcionek TrueType. Tak do 1990 roku powstała pierwsza drużyna Font Team. To pozwoliło Microsoft poprawić swój produkt i spowodowało znaczący wzrost sprzedaży systemu Windows.

W miarę jak projekt dostawał w oprogramowanie, w coraz większym stopniu wpływa na technikę Microsoft. Projektant przemysłowy Microsoft Steve Kaneko w 1993 roku opracował pierwszą w ergonomiczną myszkę i zadał rozwój firmy na wiele lat do przodu. Kontynuowaliśmy wdrażać innowacyjne programy i sprzęt, ale jeszcze nie wiedzieli, jak zapewnić jednolity interfejs użytkownika.

Szczytem rozwoju firmy było uruchomienie systemu Windows 95. Produkt ten przeszedł najbardziej dokładne użytkownika testy w historii Microsoft. W tej wersji interfejsu graficznego pojawił się przycisk Start i pasek zadań. Większość użytkowników ocenili system pozytywnie.

Już w ciągu pierwszych pięciu tygodni sprzedano rekordową liczbę kopii — około siedmiu milionów. Podczas przeglądu kodu w 1995 roku Steve Ballmer nazwał projekt punktem zróżnicowania. Wyjaśnił, że musimy konkurować właśnie w dziedzinie grafiki. Zawsze było jasne, jak projekt wpływa na produkt, to zaczęli dostrzegać i nasi przywódcy.

Projekt Microsoft nadal się rozwijać, ale niektóre z jego problemy pozostają nierozwiązane. Jesteśmy skierowali swoją uwagę na wygląd interfejsu, ale nie zawsze zadawałem sobie pytanie, po co jest on potrzebny — dla użytkownika interakcji. Możemy ponieść z typografią, a paski możliwości były ograniczone niedoskonałością technologii. Projektowanie interakcji, wizualny design i typografia aż rozwijały się niezależnie od siebie, to stawało się przyczyną sporów w przyszłości.

Tymi zagadnieniami zajął się kierownik Encarta 95, Windows Media Center i Zune Bill Flora, którego Virginia Howlett zatrudniła w 1992 roku. Pod jego kierownictwem zespół Microsoft uproszczony projekt wizualny i zaczęli pracować razem z animowanych projektantów i integratorami projektu, aby zapewnić jednolity doświadczenie z naciskiem na treści. Microsoft już wtedy był duży i skomplikowany firmą, która wydała wiele produktów. Aby wdrożyć projekt w każdym z nich, potrzebna była kardynalna przebudowa całej kultury projektowania.

Bill Buxton dołączył do Microsoft Research w 2005 roku. On nie należał do żadnej grupy produktów i podlegał bezpośrednio wiceprezydent wykonawczy. Zbierał najlepsze metody pracy z klientami i zachęcał projektantów skupić się na opinii i stale uczyć się u użytkowników Microsoft. Ujednolicenie projektu w firmie doszło dzięki staraniom Billa.

W 2006 roku w systemie Windows Vista pojawił się czcionka Segoe UI, który doprowadził typografii Microsoft do jednego wzoru. Ta czcionka jest wynikiem dokładnych badań niestandardowego zachowania i wywarł wielki wpływ na wydajność systemu. Wtedy rozpoczął się ruch Microsoft do uproszczonego i przemyślanej konstrukcji — ruch, który stał się oczywisty po uruchomieniu systemu Windows 7 w 2009 roku. Firma wciąż się rozwijała się bardzo szybko.

Po uruchomieniu systemu Windows 7 w historii projektu Microsoft rozpoczął się nowy etap. Wtedy w firmy zaczęły stosować naturalne sposoby wprowadzania danych (np. dotyk) i dostosować projekt do ekranów o różnych rozmiarach. Windows 8 został zbudowany na głośniku Windows 7, ale zbyt wyraźnie i, jak się okazało, przedwcześnie przestawiała się na ekrany dotykowe. Chociaż ścisła komunikacja z użytkownikami na wczesnych etapach rozwoju — kluczowa zasada Microsoft tworząc Windows 8 firma jeszcze nie potrafiła skutecznie go używać.

Później jasną i spójną opinię nierdzewnej zapewniają programy, jak Windows Insider Program. Dlatego twórcy Windows 10 znacznie szybciej reagowali na opinię klientów. Firma Microsoft nastawiona jest na to, aby zrobić projekt przystępne i uniwersalne, dostosowanie produktów do własnej rzeczywistości, szybciej niż ludzie sami do nich.

To „projektowanie dla wszystkich”, podejście, które uwzględnia potrzeby jak największej liczby ludzi. Badanie to tylko powierzchownie, dotyczyła historii projektowania Microsoft. W firmie pracują tysiące utalentowanych projektantów, którzy tworzą nowe produkty i ulepszają istniejące technologie. Microsoft nadal zwraca uwagę na użytkowników, aby wykonać swoją misję — „Pozwolić każdemu w pełni zrealizować swój potencjał”.

Wyślij nam swoje kolumny i front-end woreczki na interface@vc.ru.

Dodaj komentarz