Krótka Historia żółtej Strzałki „Yandex”

Od pierwszej koncepcji Artemia Lebiediewa do nowoczesnego wzornictwa rosyjskiego wyszukiwarki. Czerwona litera „i”, operator polu w postaci żółtej strzałki i wąsy Arkadia — symboliczne obrazy dla „Yandex”. Litera była zawsze. Wąsy ogolił po przeprowadzeniu „” IPO, a potem ma z powrotem. U żółtej strzałki swoją historię — w przeddzień 20-lecia firmy, jej opowiada Konstanty Gorski, który pracował nad projektem usług „Yandex” od 2010 do 2016 roku.

23 września 1997 roku na wystawie Softool publicznie po raz pierwszy wykazały, wyszukiwarki Yandex”. Od tej daty bierze odliczanie historia firmy. Dziś opowiem o tym, jak powstało i zmieniało się w wyszukiwarce polu „Yandex” — żółta strzałka. Ta strzałka — najważniejszy element wizualny marki. Można ją spotkać nie tylko w internecie, ale i w życiu.

Nawet wizytówki pracowników są wykonane w kształcie strzałki. Ale w pierwszej wersji „Yandex”, który namalował Artemij Lebiediew, nie było ani żółtego, ani zegara. Papierosowego , faktycznie, też nie było. Temat ustawić go, aby dodatkowo podkreślić „gorącą” wiadomość, ale redaktor naczelny „Yandex” Elena uparła się, że babka z głównej należy usunąć. W drugiej wersji na główną stronę przybyło wiele nowych, więc operator polu Temat przeznaczył blado-żółtym — tak jest bardziej zauważalny.

Jest to pierwszy, ledwo które pojawiły się płód tym, że z czasem stanie się głównym elementem projektu firmy. Do 1999 roku — wtedy wdrożony już trzecią wersję — elementów na głównej było tak dużo, że żółty musiałem trochę rozjaśnić. Powinno być od razu widać, że jest tu najważniejsze. Kolor Motyw wybrał prosty i jasny żółty z bezpiecznej tabeli kolorów (#FFCC00). Jest to dość soczysty i dobrze widoczny na białym tle.

W sieci standardach ten odcień o nazwie tangerine yellow — „mandaryn żółty”. W takich wersjach żółte operator pole było więcej i zajęło centralne miejsce na stronie, ale wciąż pozostawało prostokątem. I tylko w 2002 roku Romów Woroneż na końcówkę od Tematu wcielił się w prawą stronę prostokąta w kształcie strzałki. Roma narysował strzałkę . Dwa piksele w dół, jeden piksel w bok.

Okazało się kąt około 120 stopni. Potem będzie odtwarzany wielokrotnie w reklamie projekcie „Yandex”. Przy okazji, Roma wprowadził jeszcze jedną ogromną poprawę (większość można go nie zauważyć). Napis na głównej przycisk zmieniła się z „Znaleźć!” na „Znajdź” — bo „nerwowe okrzyki przyzwoitą firmę nie malują”. Później symetria wewnątrz strzałki nastąpiło zaburzenie.

Operator pole i przycisk wyjechali do górnej krawędzi. Roma opowiadał, że tak powinno być. Strzałka — jest jak pociąg, a w pociągu okna znajdują się powyżej linii środkowej. Kolejne kilka lat, aby strzałki odbyły się bez większych zmian. Kolejny wspaniały moment — przerywana link w dolnej części żółtej strzałki.

Klik — i przykład zapytania wprowadzana w polu wyszukiwania. Dodając tę sztukę na główną, Roma nawet nie podejrzewał, że wkrótce linki z podkreśleniem rozprzestrzenić się na całym . Jeśli chcesz w końcu zerowych rosyjskojęzycznej projektanta interfejsów pytali, co to jest „”, on na pewno by odpowiedział, że to jest podkreślona linią przerywaną link, który wykonuje jakieś proste działanie na bieżącej stronie. Z czasem, co prawda, podkreślenia łącza prawie przez cały zniknął, a teraz ta nasza zabawa osobliwość z linią przerywaną i stała się historią.

Tymczasem strzałka na chwilę stał się pomarańczowy, ale wkrótce ponownie wróciła do żółtego koloru. Następny etap w ewolucji doszło w 2013 roku. „Yandex” przedstawił koncepcję „Wyspy”, a projektanci na nowo próbowali zrobić strzałkę symetryczne. Na wszystkich użytkowników ten wariant projektu, co prawda, nie są rozwijane, ale początek nowego etapu stawiał. Mniej więcej w tym samym strzałka przeniknął do marki usług „Yandex”.

Nazwy usług, jakby zamienił się w gotowych zapytań. Teraz taka marki odszedł w przeszłość. Wizualnie skomplikowana konstrukcja, z trudem z ikonami usług, ustąpiła miejsca bardziej proste — . Tymczasem strzałka na stronie głównej dalej się rozwijać.

Kilka wersji później dyrektor artystyczny „Yandex” Dania postanowił przekształcić koniec strzałki w przycisk. Działali stopniowo. Najpierw koniec strzałki był wypukły, z gradientem, aby ludzie mimo wszystko widzieli, że jest to przycisk. I dopiero potem przycisk zrobili całkiem płaskie. Piękno.

Czy można zrobić strzałkę jeszcze łatwiejsze. Powiedzmy, usunąć przycisk do końca. Taka strzałka jest już w „Yandex.Przeglądarce”. Ale na stronie głównej przycisk jest nadal potrzebna. Może być, użytkownik skopiowane słowo myszką i wtrącił go (znowu myszką) w wyszukiwarce w polu — trzeba dać mu szansę znaleźć odpowiedź bez pomocy klawiatury.

Mnie zawsze fakt, że w tak prostej konstrukcji nie ma prawie nic przypadkowego. Dlaczego żółty. Aby były dobrze widoczne na tle wszystkiego innego, co jest na stronie. Dlaczego strzałka. Bo patrzy w przyszłość, w którym, jak wiadomo, znajdzie się wszystko.

Większość zrzutów ekranu w tym materiale — z portfolio Studia Artemia Lebiediewa”. Tam można rozważyć stare wersje „Yandex” na żywo — wystarczy kliknąć na dowolny zrzut ekranu. Wyślij nam swoje kolumny i front-end woreczki na interface@vc.ru.

Dodaj komentarz