„Muszę Iść Do Centrum Konkurencji, Aby Zrozumieć, Czym Stoisz”

Założyciel sieci kawiarni Skuratov Coffee Wiktor Skuratow o rozwoju w Omsku, przestarzałej koncepcji „”, promowaniu w Instagram i use marketów jedzenia. Pierwszy punkt Skuratov Coffee pojawiła się w Omsku w październiku 2013 roku, kilka miesięcy po otwarciu produkcji ziarna kawy. Jak twierdzi w rozmowie z vc.ru założyciel kawiarni Wiktor Skuratow, to był pierwszy bru-bar (miejsce, gdzie kawa parzona różnymi metodami — vc.ru na terenie Rosji poza Moskwy.

Teraz Skuratov Coffee sześć działających w uczelni — jeden w Moskwie i pięć w Omsku. 5 sierpnia 2017 r. w stolicy pojawi się nowa kawiarnia. Ponadto, we wrześniu Skuratow zamierza otworzyć bru-bar w Kazaniu na ulicy Bauman, jeszcze jeden w Moskwie (przedsiębiorca nie ujawnia miejsce) i w „”. Do końca 2017 r. planuje się doprowadzić całkowita liczba lokali do 12-14 punktów.

Skuratow mówi, że celem jego działalności — corocznie zwiększać dwa razy przychodów i liczba działających kawiarni. Drugi plan udaje się zrealizować, ale nie zawsze, wskaźniki finansowe rosną według prognoz, – uważa on. Według danych firmy, w 2015 roku przychody firmy wynosiła 48 mln zł, zysk netto — 5 mln zł.

W 2016 roku, kawiarnie Skuratov Coffee zarobił 100 mln zł z zysku netto w 12 mln zł. Początkowo , jego zdaniem, nie było planu rozwoju sieci kawiarni. Ale nieoczekiwany sukces pierwszego lokalu w Omsku — to wyszło na zysk po upływie pięciu miesięcy od momentu otwarcia — pozwolił otworzyć następny bru-bar w lipcu 2014 roku.

Odkrywaliśmy pierwszy punkt jak sklep do sprzedaży świeżo palona kawa. Również postanowił ustawić ekspres do kawy i sprzedaż kawy ze sobą. To był na tyle odważny format do Omska. Zrobić jedną udaną kawiarni o wiele łatwiej, niż zrobić obiekt, z którego chcesz się rozwijać wydajną sieć. My sami wciąż staramy się zrozumieć, dlaczego to „zaszło”.

Pewnie dlatego, że u nas był dobry ekspres do kawy i serwis. Wpłynęło i brak konkurencji w Omsku na ten moment. Gdybyśmy wyszli na rynek z tej samej cukierni teraz, to byłoby zupełnie inaczej. Uruchomienie produkcji na ziarna kawy kosztował 2,5 mln zł.

Otwarcie pierwszego punktu kosztowało 4 mln zł. Teraz budowa nowego punktu kosztuje 5-10 mln rubli, mówi założyciel Skuratov Coffee. 2-3 mln z nich opuszcza tylko na sprzęt. A cena jednej kawy Synesso – milion rubli. Na biuro w Omsku firma wydaje co miesiąc 20 tys. zł.

Z poszukiwaniem dostawców do smażenia i przygotowywania napojów problemów nie było — do momentu uruchomienia kawiarni Skuratow już kilka lat pracował w tej dziedzinie. W 2009 roku, jako 21-letnim studentem, kupił franczyzy, która zajmowała się kawy w kapsułkach, ale pan pierwszy mi. Następnie Skuratow przeszedł w b2b-segment — dostarczał ziarna z Moskwy w lokalu, a potem zajął się i postanowił otworzyć własną kawiarnię.

Teraz, oprócz bru-barów, Skuratov Coffee to sklep internetowy ze sprzedażą ziaren własnej smażenia. Ale teraz Skuratow nie działa b2b w segmencie i nie realizuje hurtownia dla innych uczelni. Zespół po otwarciu pierwszej kawiarni składała się z 12 osób, czworo z nich — barista, mówi przedsiębiorca. Skuratow z rówieśnikami postanowili postawić nie tylko na jakość usług, ale i wizualną.

Jesteśmy zainwestowali w projekt i projektowanie logo, który wykonali chłopaki z Moskwy. Chcieliśmy, aby wszystko było ładnie. Jesteśmy także pierwszym w Omsku zrobili szyld na projekt-kod Moskwy, który opublikował Artemij Lebiediew. Z trudności w momencie uruchomienia Skuratow podkreślał związek z budowniczymi, które, jego zdaniem, nie do końca rozumieli, co się od nich wymaga.

Również biznesmen przyznaje, że zespół początkowo pomyliła się w liczenie ilości nabywanych składników do napojów. Aby uruchomić kawowego biznesu Skuratow wykorzystał środki własne i kredyty bankowe. Zimą 2017 roku znalazł inwestora, który przeznaczył pieniądze (dokładną kwotę Skuratow nie ujawnia) na dalszy rozwój Skuratov Coffee i pozwolił zapisać za założycielem większościowych udziałów.

Skuratow nie wymienia nazwę inwestora, ale mówi, że on jest z Omska i zajmuje się . Aby rosnąć każdego roku w 2-2,5 razy, trzeba było wybrać wariant rozwoju franczyzy lub inwestycji. Wybraliśmy inwestycyjny drogę.

Wiele ofert wpłynęło w Moskwie, obiecywali duże kwoty. Ale nasze specjalne warunki — utrzymanie większościowego udziału — wielu i straszyli. Ponadto, jesteśmy nowym graczem na rynku. Ze strony inwestora potrzebna była duża wiara w nas. W końcu udało nam się znaleźć człowieka, w pełni rozdzielający naszą ideologię.

Skuratow precyzuje, że firma rozwija się w trybie oszczędnościowe. „Staliśmy się jeszcze bardziej ostrożny z pieniędzmi inwestora, tak jak pojawił się jeszcze jeden człowiek w zespole, którego nie chce się zawieść” — mówi. Skuratov Coffee rozwija się bez płatnej reklamy i na zasadzie tzw. „pocztę pantoflową”.

W 2013 roku Skuratow z zespołem spędził pięć tysięcy rubli na reklamowy publikacji w lokalnym dzienniku . Według przedsiębiorcy, taki krok okazał się nieskuteczny, a także od tego czasu „w ogóle nie płaciła za reklamę”. Do promocji Skuratov Coffee opracowuje opinie w zalecenie usługach, na przykład, „”, i wykorzystuje social network „bez konkursów , memów i „.

Kawiarnia stawia na Instagram. Liczba użytkowników w tym serwisie, według , obliczanie najbardziej aktywnie, w porównaniu z „Vkontakte i Facebook. Przy tym przedsiębiorca nazywa odbiorców portalu Zuckerberga bardziej dorosła i najbardziej aktywnych.

Promocji marki Skuratov Coffee przyczyniły się do moskiewskie sklepy spożywcze jedzenia, w których kawiarnia stała się uczestniczyć po uruchomieniu punktu w stolicy. W szczególności, „O, tak, jedzenie!”, „Lokalne jedzenie”, PIR i innych. Skuratow uważa, że takie imprezy dobrą okazją do zaprezentowania swojej marki i spróbować sił w konkurencyjnym środowisku. Również Skuratov Coffee można płacić za punkt na .

Najbardziej udany z punktu widzenia pozyskiwania prostych gości do kawiarni stał market „Lokalnej żywności”. Dla fanów kawy — PIR. Wyjście na moskiewski rynek Skuratow uważa wyzwaniem i próbą zrozumienia wartości własnej działalności gospodarczej.

Do momentu uruchomienia w Moskwie w 2015 roku w Omsku już działało dwie kawiarnie Skuratov Coffee. Kiedy jesteś z powodzeniem w regionach, własne osiągnięcia mogą cię oślepić. Ale regionalny miasto nie rozwija się, a ty razem z nim stoisz w jednym miejscu. W pewnym momencie przychodzi duża sieć i zabija cię. To logiczne, trzeba iść do centrum konkurencji, aby zrozumieć, co jesteś wart.

Uruchomienie w Moskwie pozwolił zobaczyć błędy, które Skuratow nie zauważyłem na rodzimym rynku. Na przykład, w dziedzinie pracy z kawy i relacjach z ludźmi. „Jeśli nie umiesz normalnie rozmawiać z gośćmi i nie szanujesz barista, to jaki byłby dobry kawy ani gotował, nie będziesz pomyślny” — mówi założyciel Skuratov Coffee.

Otwarcie punktu w Moskwie promował przychodów i zysków w Omsku, a także zrobił biznes „bardziej trwałe”, twierdzi przedsiębiorca. W październiku 2014 roku w Omsku zamknęły się kawiarnia „pijalnia czekolady”, znajdujący się obok z drugim punktem Skuratov Coffee, uruchomionego w lipcu tego samego roku. Lokalne MEDIA związany opieki lokalu z popularnością bru-baru . Przy tym przedsiębiorca uważa, że problem nie jest w jego kawiarni, a w tym, że format „pijalnia czekolady” sam w sobie jest nieaktualny.

W Moskwie „pijalnia czekolady” może pracować w strumieniu. Ale w Omsku pojęcia „strumień” nie ma, a to znaczy, że nie można na nim zarobić. W „” nikt specjalnie nie pojedzie z drugiego końca miasta. W Moskwie wszystko jest inaczej, może ona przetrwać kosztem przypadkowych gości.

W ogóle, Skuratow uważa, że u nowych kawiarni w Moskwie ma potencjał, pokonać sieciowe lokalu w stylu „Kawa house a” i „”. Przedsiębiorca mówi, że miejsc z przychody i liczba gości wzrasta bardziej niż instytucje, koncentruje się na kilku różnych dziedzin. Skuratow pewny sukcesu zarówno dużych kawiarni — Starbucks, Costa Coffee i „Double Bi” — i małych graczy — „Człowiek i parowiec” i sam Skuratov Coffee. Przy tym założyciel sieci bru-barów ma wątpliwości, że „Coffee House” lub „pijalnia czekolady” będą mogli zmienić swój format i wymyślić coś nowego i ciekawego w moim segmencie.

Wśród kawiarni, na które Skuratow pokrywane w uruchomieniu własnego lokalu, przedsiębiorca podkreśla amerykańskie Stumptown Coffee, Blue Bottle i Intelligentsia. Ich plusy, oprócz jakości usług, założyciel Skuratov Coffee uważa pragnienie, aby zmienić fusy przemysł i aktywny rozwój sieci. Z tego powodu nie lubi „zbyt lokalne” europejskie kawiarnie.

Ekspansja — fajna cel. Jak ktoś chce mieć jedną kawiarnię i uczynić ją lepszą. A wydaje mi się ciekawy i bardziej wymagające celu zbudować sieć z bardzo dobrej kawy i wysokiej jakości usługi, w której wszystko było na wysokim poziomie i mogłaby całkowicie zmienić branżę. Ponadto, przedsiębiorca nie toleruje w branży kawowej snobizm, który czasami swoisty lokalne instytucje.

„Często ci ludzie sami rok temu mówili „espresso”, a teraz wiedzą, co to jest i ” — zauważa Skuratow. Wygląda na to opinie przedsiębiorca przestrzega dotyczące zakładów, w których celowo nie akceptuje kart i nie zapewniają dostęp do internetu. Brak gniazd, Wi-Fi i terminali płatności to „show-off”.

Pewnie gdzieś to jest uzasadnione, ale rynek nie rozwija. Jesteś w takim razie jak rumuński reżyser kino dla koneserów, o którym 50 osób powiedzą „to jest kino”. A jest Christopher Nolan, który sprawia, że dostępne wysokiej jakości filmy i rozwija się kino. Zadaniem Skuratov Coffee — tworzenie wysokiej jakości usług i udostępniać informacje na temat kawy, mówi Skuratow.

W szczególności, do tego w Omsku lokal załatwiało (degustacja kawy — vc.ru), wykłady o napoju i on do slow coffee (alternatywne metody parzenia kawy — , , , syfon — vc.ru). Teraz Skuratov Coffee w rodzinnym mieście w każdy wtorek odbywa się akcja, w ramach której goście są traktowani „alternatywą”. Dzięki staraniom w Omsku liczba zamówień tych napojów z moskwy poziomie. W Moskwie zamówień „alternatywy” było początkowo więcej — do naszej parafii powstał ten rynek. W stolicy jest zupełnie inna kultura.

Nie trzeba było wkładać wiele wysiłku, inwestycji i bezpłatnie częstować się kawą, aby zainteresować „alternatywą”. Najbardziej popularny napój w kawiarniach obu miast — cappuccino. Także wśród liderów — latte i us. W ogóle, według , napoje na bazie espresso stanowi 70% zysku Skuratov Coffee.

Przedsiębiorca nazywa to dobrym wskaźnikiem do kawiarni. Średni rachunek w Omsk wynosi 250 zł, w Moskwie — 350 zł. Koszt napojów w trzy-cztery razy niższa od ceny podanej w menu. Na przykład, koszt cappuccino — około 50 zł.

„W 24 lata wierzyłem, że można zajmować się tylko „alternatywą”, myślałem, że ją wszyscy będą pić. Ale nawet w znanych kawiarniach za granicą, jej udział nie przekracza 10%. Espresso — nasz chleb” — zauważa Skuratow.

Dodaj komentarz