„Narzędzie Nie Pasowal Ani Małych, Ani Dużych Firm”: Dlaczego Serwisu W Zarządzaniu Zadaniami Trello Nie Udało Się Osiągnąć Wyniki W $1 Mld

Autor bloga Product Habits Sha opublikował materiał o tym, dlaczego serwisu do zarządzania zadaniami Trello nie udało się osiągnąć miliardowa oceny. Redakcja vc.ru publikuje dostosowany tłumaczenie notatki. System zarządzania zadaniami Trello jej twórca Joel przedstawił na konferencji TechCrunch Disrupt w 2011 roku.

„To produkt przypominał zwykłą deskę z naklejkami, pozostały w przeglądarce i na iPhone. Zamiast naklejki na fizycznej płycie, użytkownicy mogą przeciągać i upuszczać je na wirtualnej” — pisze autor materiału. Za kilka dni strona Trello otrzymał już 130 tysięcy osób, a około 22% z nich zarejestrowali się w systemie. Pomysł twórców polegała na tym, aby stworzyć proste i przydatne narzędzie, którym mógłby korzystać każdy.

Kilka miesięcy po uruchomieniu narzędzia napisał w swoim blogu. „Tworzenie poziomych projektu, który byłby przydatny w każdej dziedzinie życia, — praktycznie niemożliwe zadanie. Użytkownik nie będzie płacić na takie narzędzie za dużo. Taki rozwój — duże ryzyko”.

W styczniu 2017 roku Trello nabył wywoływacz narzędzi firmy Atlassian za 425 milionów dolarów. Narzędzie korzystają dziesiątki milionów klientów. Trello udało się wszystko, oprócz jednego — firma nie nauczyła się przyciągnąć i utrzymać płacenia klientów.

„Zespół Trello koncentruje się na wzroście niestandardowej bazy — a monetyzacji planowałam robić potem. I do czasu, jak firma przypomniałam sobie o swoich płacenia użytkownikach, okazało się zbyt późno. Oni już wybrali inne narzędzia” — kontynuuje autor. Zauważa, że Trello doskonale uzupełniają zestaw narzędzi Atlassian, ale dalej się rozwijać samodzielnie firmy by się nie udało.

Trello — to e-kanban-deska. System zarządzania kanban w 1940 roku duże japońskie firmy. Podstawowa idea polega na tym, że każda karta na tablicy jest produkt lub jego część. Gdy karta zostanie przeniesiona na tablicy, w rzeczywistości produkt, który spełnia też porusza się, na przykład, z fabryki na montaż.

„Kiedy zespół Trello tylko rozwijał, wdrożyć podobny system do wspólnej edycji w przeglądarce było bardzo trudne od strony technicznej. Inne SaaS-platformy w tym czasie oparła się na ogromne bazy danych, ale Trello poszła inną drogą — dane , gdy użytkownik po raz pierwszy otworzył stronę, i przechowywane do późniejszego użycia”. Dane, pisze Sha, posiadały niemal natychmiast. Każdy, kto pracował z deską, widzieliśmy zmiany po ułamku sekundy.

W 2011 roku taka architektura dawała Trello przewagę, ale do 2016 roku stworzyć coś takiego stało się po prostu — i podobne tablicy kanban, mówi Sha, zaczęły pojawiać się w ogromnych ilościach. Współzałożyciel Asana Justin w jednym z wywiadów powiedział. „Oddajemy hołd Trello i uważamy, że zespół wykonał świetną pracę i zaprezentował innowacyjne podejście.

Ale uważamy, Trello raczej jako dodatkową funkcję, a nie samodzielny produkt”. „Trello mógłby być ponad miliardem produktem, gdyby jak system zapisu — mówi autor materiału. €? Wyobraź sobie, że możesz przenieść zapis z tablicy marketingu na deskę sprzedaży lub sporządzić ogólną „mapę drogową” dla produktu, a nie musieli przełączać się pomiędzy poszczególnymi deskami”. Ale Trello nigdy nie był systemem nagrywania.

E-kanban-deska — ważna i fajna funkcja, ale w końcu nie tak trudno skopiować. „W dziedzinie SaaS wygrywa nie ten, kto pierwszy tworzy produkt. Wygrywa ten, kto stale sprawia, że jego produkt jest lepszy i rozwiązuje problemy użytkowników. Jeśli tworzysz popularną funkcję, należy skopiować” — wyjaśnia Sha.

„Zbudować miliardową firmę, która działa na freemium-modele, być może. W 2013 roku „w chmurze” usługi Dropbox o pojemności widowni 200 mln użytkowników został oceniony na 8 miliardów dolarów. Stało się to sześć lat później, po uruchomieniu i jeszcze przed tym, jak firma przedstawiła inwestorom swój biznes-plan — do tego dochód firmy w większości stanowiły miesięczne płatności od użytkowników w wysokości $10″.

Baza użytkowników Trello rosła jeszcze szybciej niż Dropbox — po upływie około trzech lat po uruchomieniu wynosiła ona 10 mln, a Dropbox po trzech latach pracy było 4 mln użytkowników. Ale firmy nie udało się zwrócić darmowych użytkowników w odbiorców. W 2013 roku zespół Trello ogłosił uruchomienie płatnej subskrypcji Trello Gold za $5 miesięcznie klienci otrzymali możliwość dostosowania wyglądu desek, pobierania do 250 MB dokumentów jako załączników do karty, a także korzystać z niestandardowych naklejki i emotikony. Wszyscy kochają naklejki, ale to wystarczająco dobry powód, aby zapłacić za oprogramowanie.

Płacąc za korzystanie z Dropbox, klient otrzymuje 50 razy więcej miejsca, niż w wersji darmowej. „Wartość oferty Trello nie jest tak oczywiste” — pisze Sha. Zdaniem autora, zespół Trello należało zawczasu rozważyć scenariusze użycia produktu i lepiej przemyśleć propozycję.

Zamiast tego pracownicy budowali freemium-produkt, a monetyzacji postanowili zająć się później. „Warto zaznaczyć scenariusze użycia i zadać pytania. Czy produktu konkurenci, które rozwiązują ten sam problem. Jaki jest dochód użytkowników, którzy będą stosować narzędzie to właśnie w tym scenariuszu.

Załóżmy, że drużyna dowiaduje się, że największe płatności potencjał mają prawnicy, agenci nieruchomości i projektanci. Przy tym projektantom byłby potrzebny jest kalendarz, a prawników — możliwość otworzyć deskę tylko do odczytu”. Zespół Trello zawrzeć te funkcje w swój biznes plan, ale nie na nich uwagę, ponieważ chciałam zachować większy ostrość. Ale jeśli tworzysz produkt dla wszystkich, a szczególnie ważne jest segment odbiorców i zwrócić uwagę na to, co jest ważne dla każdej kategorii klientów.

Zdaniem autora, biznes Trello tylko wygrał, gdyby spółce udało się utrzymać na rynku małych i średnich firm. Ale serwis nie zajmował centralne miejsce w procesie roboczym takich projektów — i zapłacić za niego drużyny nie chcieli. Trello uruchomiła pierwszy płatny tempo dla małych firm w 2013 roku. Firma pobierało $200 z firmy w roku.

Później serwis przeszedł na płatności według liczby pracowników — $10 za osobę na miesiąc, płatność raz w roku. Za te pieniądze użytkownicy otrzymują nieograniczoną ilość desek i integracji między nimi, ustawienia prywatności dla tablic i rekordów i możliwość otworzyć karty tylko do odczytu. Przy tym w wielu firmach stale Trello używał tylko niewielka część zespołu, a płacić przewodnik był zmuszony za wszystkich. W wyniku biznes chciał od instrumentu.

Sha uważa, że zespół Trello warto zintegrować urządzenie z innymi usługami dla małych i średnich firm tak głęboko, jak to możliwe. Wyobraź sobie, że możesz stawiać zadania w GitHub prosto z Trello. w Salesforce też można było sterować z deski firmy. Narzędzie może stać się swego rodzaju deską rozdzielczą dla pozostałych usług — to byłoby bardzo cenne.

Zamiast tego, wszystkie te usługi kopiowali funkcji Trello — bo klienci w nich potrzebne. Im szybciej Trello wyszła by na firmowe rynek, tym większa była by szansa na sukces-uważa autor materiału. Firma uruchomiła subskrypcji, zorientowany na duże firmy, tylko w 2015 roku.

Rok później wskaźnik ARR (roczny dochód z abonamentu) osiągnął 10 milionów dolarów. Głównym problemem tego modelu, nadal on polegał na tym, że była nastawiona na firmy, które już korzystały Trello w swojej pracy. Różne jednostki prowadzili własne płyty, ale stać się jednym systemem do prowadzenia spraw firmy Trello nie mogła.

Zdaniem autora, firmy należało skopiować strategii Slack. Zacząć od pracowników i rozpowszechniać narzędzie do zespołu i całej firmy, obserwując, jak wykorzystują narzędzia. Slack pomaga firmom uporządkować komunikację i utworzyć hierarchię. Duże firmy lubią elastyczność.

Gdyby Trello pozwoliła korporacjom dostosować deski w taki sposób, aby pasowały każdej drużynie, to by pomogło serwisu objąć takie organizacje w pełni. „Łatwo patrzeć wstecz. Ale nie warto zapominać, że tworzenie SaaS-produkt o wartości nawet do 10 milionów dolarów, nie mówiąc już o 425 milionów dolarów — ogromny sukces. Firma osiągnęła wiele.

Stworzyła prosty i elegancki produkt, który okazał się łatwy w obsłudze i pod wieloma względami wyprzedził swój czas” — podsumowuje Sha.

Dodaj komentarz