Obsługa Błędów, Treść Analizy: Co Sprawdzić Przed Uruchomieniem Aplikacji Mobilnej

Lista od kierownika projektów firmy deweloperskie MobileUp Olega . Kilka miesięcy z twórcami pracowali nad stworzeniem aplikacji. Nadszedł czas go wypuścić.

Wszystkie funkcje są gotowe i działają zgodnie z założeniami. Ale istnieje prawdopodobieństwo, że w procesie został pominięty jakiś ważny moment. Dlatego zebraliśmy listę najczęstszych błędów, które trzeba koniecznie sprawdzić przed wydaniem, nawet jeśli cię przekonują, że wszystko jest w porządku.

Materiał pomoże lokowanie menedżerom i właścicielom firm po stronie klienta i upewnić się, że ich aplikacja jest naprawdę gotowe do wydania i nie wymaga pilnej modernizacji. Trzeba sprawdzić, jak aplikacja zachowuje się w trudnych sytuacjach. Szczegółowo to studiują testerzy, więc tu nie chodzi o szybkim smoke-teście najbardziej popularnych napojów.

Jeśli aplikacja wykorzystuje geolokalizację, to trzeba sprawdzić, jak zachowuje się w typowych przypadkach. Pierwsza sytuacja. Użytkownik zabronił aplikacji na dostęp do lokalizacji.

Jak powinno być. Pokaż użytkownikowi komunikat i zaproponować przejdź do ustawień, aby zezwolić na dostęp. Jak sprawdzić.

W ustawieniach uniemożliwiać dostęp do danych geograficznych i uruchomić aplikację. Druga sytuacja. Aplikacji nie można szybko określić współrzędne użytkownika. Na przykład, jeśli znajduje się w pomieszczeniu lub wyłączyłem Wi-Fi i internet mobilny.

Jak powinno być. Pokaż ostatnią znaną lokalizację użytkownika, a jeśli go nie ma — pokaż jakiś punkt domyślne lub zaślepkę, ale nie kartę w morze.

Jak sprawdzać. Włącz tryb samolotowy i uruchomić aplikację. Pierwsza sytuacja. Użytkownik dokonuje czynności, do której jest potrzebny dostęp do internetu.

Na przykład, kliknie na przycisk „Pobierz”. A internetu nie ma w tym momencie. Jak powinno być. Użytkownik pozostaje na tym samym ekranie i widzi komunikat o braku internetu w zrozumiałym dla człowieka języku.

Jak sprawdzić. Uruchomić aplikację, wyłączyć, internet, nacisnąć jakiś przycisk akcji. Druga sytuacja.

Użytkownik chce przejść do innej sekcji aplikacje, na przykład, z bocznego menu, a dostępu do internetu nie ma. Jak powinno być. Aplikacja pobierze klucz w tym stanie, w którym użytkownik opuścił ostatni raz.

Użytkownik zobaczy komunikat o braku internetu w zrozumiałym dla człowieka języku. Jak sprawdzić. Uruchomić aplikację, wybrać jeden z rozdziałów, a potem przejść do innego, wyłączyć, internet, wrócić do poprzedniego rozdziału.

Trzecia sytuacja. Internet jest, ale niestabilne — zaginął w czasie ładowania ekranu. Jak powinno być.

Użytkownik nie zobaczy pusty ekran, a ekran-zaślepkę z smutna ikoną i komunikat o braku internetu. Jeśli część danych udało się uruchomić aplikacja zostawi ich na ekranie pokaże się komunikat o tym, że są problemy z internetem. Jak sprawdzić.

Uruchomić aplikację, wybrać jeden z rozdziałów, a potem przejść do innej sekcji, do którego chcesz pobrać dużo danych z serwera, i w trakcie pobierania wyłączyć dostęp do internetu. Czwarta sytuacja. Po otwarciu ekranu nie było internetu, pojawił się już po.

Traktowanie takiej sytuacji potrzebna jest nie w każdej aplikacji i nie na każdym ekranie. Ale ona jest bardzo istotne dla czatów, portali społecznościowych i aplikacji pracujących z kartą. Jak powinno być. Aplikacja okresowo sprawdza, czy pojawił się internet ponownie.

Jeśli pojawił się — pobiera dane automatycznie, bez dodatkowych czynności ze strony użytkownika. Jak sprawdzić. Uruchomić aplikację, włączyć tryb samolotowy, wyłączyć tryb samolotowy.

Serwer może zwracać różne rodzaje błędów. Użytkownik nie musi widzieć dziwne wiadomości w stylu „401 Token is invalid” lub nieokreślony „Internal server error”. Trzeba wyjaśnić mu, co robić. Spróbować wykonać czynność jeszcze raz po jakimś czasie lub skontaktować się z pomocą techniczną.

Logika i skrypt sprawdzania tutaj takie same, jak przy problemach z internetem. Tylko zamiast wyłączania internetu trzeba zapytać serwera dewelopera oddawać aplikacji na różne błędy. We wszystkich przypadkach powinno pojawić się komunikat w zrozumiałym języku lub ekran-zaślepka.

Każdy właściwy projektant lub programista powie, że tekst na ekranie jest tak samo ważne, jak przyjazny dla użytkownika interfejs i brak błędów. Użytkownicy często nie mogą zrozumieć niezrozumiałe wyjaśnień i nazwami przycisków. A konkurentów i licznych „” ekspertów wkrótce zachwyci znalezione błędy ortograficzne. Dlatego koniecznie trzeba zajrzeć na każdym ekranie aplikacji i sprawdzić teksty na zrozumiałość i błędy ortograficzne.

W celu przyspieszenia pracy można poprosić deweloperów zrobić zdjęcia wszystkich ekranów i postaw poprzez specjalny serwis. Na Przykład, Fastlane Snapshot. W przemyślanych aplikacji nazwy przycisków odpowiadają temu, co się stanie po ich naciśnięciu, i zachęcają do działania. Na przykład.

„Wybierz” i „Potwierdź” zamiast „OK”, „Zrezygnować” zamiast „Anuluj”, „Znaleźć mistrza” zamiast „Szukaj mistrzów”. W dziale z problemami mówiliśmy, że komunikaty o błędach powinny być napisane w języku zrozumiałym dla każdego człowieka angielskim. Właściwie, to odnosi się do wszystkich tekstów w aplikacji.

Gdy użytkownik dokonuje krytyczne kroki, których nie można cofnąć lub które mogą dostarczyć mu niedogodności, trzeba koniecznie pokaż dialogi-potwierdzenia. Przykłady takich działań. Wyjście z konta, usuwanie zawartości, anulowanie zamówienia i tak dalej. Gdy użytkownik musi tylko zainstalować aplikację, w niektórych sekcjach będzie miał pusto, na przykład, na liście zamówień.

Aby te partycje nie były puste i smutnymi, w nich umieszczają specjalne zaślepki z obrazem i wyjaśnieniem, jak wypełnić ten rozdział. Przemyślana aplikacji oprócz tekstu będzie przycisk. Na przykład, „Stworzyć pierwsze zamówienie”.

W doskonałych aplikacji na widocznym miejscu (np. na pasku bocznym lub w profilu) są kontakty pomocy technicznej. Pozwala to zmniejszyć ilość złych opinii w App Store i Google Play. Przed wydaniem w aplikacji zwykle integrują jednej lub kilku usług pozyskiwania analitycy. Google Analytics, Mixpanel, Fabric.io, Flurry, Appsee.

Zebrane dane można wygodnie przeglądać w interfejsie www. Jeśli jest to twoja pierwsza aplikacja mobilna, to najprawdopodobniej nie będziesz dokładnie wiedzieć, jakie działania należy śledzić. Ale jest minimalny zestaw, który chcesz skonfigurować.

Aby śledzić, jak często aplikacja „spada” i jaki procent użytkowników, tworzą zbiór . Ponadto, pomagają programistom szybciej uporać się z przyczyną upadku. Część z tych informacji można obejrzeć w iTunesConnect lub Google Developer Console i bez integracji poszczególnych usług. Kompletny zestaw.

Liczba instalacji, liczba aktywnych użytkowników, średni czas spędzony w aplikacji i inne, — dostępny tylko w wyspecjalizowanych serwisach analitycy. Ta informacja daje do zrozumienia, popyt czy twoja aplikacja i pomógł czy budżet na promocję. W ten sposób można dowiedzieć się, w jakich sekcjach aplikacji użytkownicy spędzają najwięcej czasu.

Na przykład, jeśli masz ważny dział z promocjami, ale użytkownicy tam nie wchodza, to, być może, interfejs aplikacji trzeba modyfikować. Jeśli w aplikacji użytkownicy coś zamówić lub kupić, obejrzeć liczbę tych akcji i uznać za konwersję wygodne w analityce. Do tego trzeba dostosować specjalne „custom zdarzenia”. W aplikacji „Tutu PKP” lista takich zdarzeń zajmuje cztery pełne arkusza A4.

Jeśli u ciebie nie jest tak duży projekt, to wystarczy jednego do trzech zdarzeń. Na przykład, „Zamówienie jest opłacone” lub „Jak aktualności”.

Na wczesnych etapach wywoływacz zwykle dostosowuje współpraca z zewnętrznymi usługami za pośrednictwem konta testowe. Na przykład: Do momentu premiery aplikacji wszystkie te usługi muszą być przetłumaczone na konto klienta. To może wydawać się oczywiste, ale nie raz spotkałem się z sytuacjami, kiedy to nie było zrobione.

Również po przeniesieniu wszystkich usług na konto klienta należy sprawdzić, czy działają. Wyślij własne aktówki, w wyniku których udało się znacznie poprawić (lub wręcz pogorszyć) wskaźniki projektu, na cases@vc.ru. Ciekawe eksperymenty na pewno trafią na strony w kategorii „Aktówki”.

Dodaj komentarz