„To Naprawdę Otwarte, Niesamowite, W Pełnym Znaczeniu Tego Słowa — Europejska Impreza”

W ogóle SLUSH — to organizacja non-profit, założona przez studentów do prowadzenia firm-imprez. Ale jej skala jest absolutnie zdumiewające. Rozpoczęta jak studencki sabantui na 300 osób, teraz SLUSH stał się głównym kontynentalnym starcie-wydarzenie, na które przyjeżdża około 15 tysięcy osób. Wśród nich — prawie wszystkie duże firmy i ludzie zatrudnieni w IT i digital. Po Helsinki SLUSH były prowadzone w Tokio, Pekinie, Szanghaju i kilkunastu innych miast.

Idąc dalej, od razu powiem. Taksówki w Helsinkach nie jest gotowe brać taki strumień turystów, dlatego warto przyjeżdżać z Rosji własnym samochodem.

Nie ma sensu wyliczać firmy i korporacje, które przyjechały na SLUSH. Ich i tak wszyscy wiedzą. Google, Microsoft, Samsung, Nokia, Lufthansa, Airbus, EASA, Air Finland, oficjalne delegacje krajów Europejskich i niekończące się międzynarodowe biznesowych organizacji, wśród których, oczywiście, nasza „Skołkowo”. Co ciekawe, organizacja nie odłożyła rosyjskich flag, powołując się na to, że „Skołkowo” (podobnie jak Rosja) — nie ma granic.

Właściwie na festiwal nas „Skołkowo” od jednego z naszych projektów dla event-przemysł — Confeta.io. Dwa dni badaliśmy wszystkie najlepsze Europejskie projekty, spotkał się z agencjami, inwestorami, słuchali przemówienia na temat „Jak żyć 100 lat” i, oczywiście, spędzających czas do nocy na afterparty (gdzie trafiali z czarnego wejścia, jak prawdziwi rosjanie przedsiębiorcy — aby nie stać godzinę w kolejce).

Z całego przepływu informacji dla siebie możemy wyróżnić cztery główne obszary, na których skupiła się uwaga prelegentów przedstawicieli firm z branży IT: Najgłośniejsze chłopaki prezentowali projekty w rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Nokia pokazała swoją kamerę OZO, która może nagrywać lub odtwarzać strumieniowo filmy 3D, Microsoft rozbierać przykłady SDK z Hololens, a linie lotnicze Lufthansa i Air Finland demonstrowali przykłady użycia okularów rozszerzonej rzeczywistości na trasach.

Ale najfajniejsze chłopaki, jak nam się wydawało — to Manomotion. Chłopaki zrobili oprogramowanie, które pozwala rozpoznawać i interpretować ruchem ręki za pomocą zwykłego aparatu.

To taka Microsoft Kinect bez samego urządzenia Kinect. Zdaliśmy sobie sprawę, jakim firmom w Moskwie można zaoferować tę technologię. Oczywiste jest, że największy zysk otrzymają platformy dla przemysłowych rozwiązań i live-transmisje wydarzeń w 3D. Osobiście mi się, na przykład, zdjąć okulary od firmy Nokia i wracać z powrotem z „najlepszego ze światów” nie chciało się do końca.

Około 80% wszystkich firmach, przedstawionych na SLUSH, stanowią klasyczne rozwiązanie SaaS b2b (i jeszcze trochę dla b2c).

Rozumiem, że nakłady inwestycyjne na uruchomienie podobnych rozwiązań w dziesiątki lub setki razy mniej, niż do uruchamiania projektów z zakresu internetu rzeczy lub rozszerzonej rzeczywistości. To nowe usługi online biznes planowania, Agile-opracowania, CRM, platformy do analizy efektywności zespołów sportowych, nowe rozwiązania dla e-mailingów i HR-portale dla wyszukiwania specjalistów na całym świecie.

Uruchomienie tych nowych rozwiązań cały czas widzimy w Rosji, ale zazwyczaj to klony przełomowych technologii z Europy. Przebija wszystko wyglądało stealth-starcie Yousician Backstage, który przyłączał się do instrumentów muzycznych i nauczał na nich grać za pomocą elementów gamification. Ja naprawdę nie rozumiem, dlaczego Nokia kupuje kolejnego producenta inteligentnych godzin (które różnią się od godzin równym niczym) i nieograniczone paski lub bransolety do monitorowania pulsu i tętna. Jednak inteligentne wagi, inteligentne czujniki do snu i wszelkie gadżety wywołały prawdziwą furorę wśród odwiedzających.

Microsoft nawet pokazał swoją platformę, która w czasie rzeczywistym mierzy puls i inne wskaźniki, a także wyświetla emocje, które odczuwa człowiek. Koreańczycy nawet próbowali zebrać pieniądze na bransoletkę, który emituje dźwięk przez palec prosto w ucho. Pomysł brzmi fajnie, ale słychać przez palec nie bardzo dobrze. Chociaż to jest to samo tylko MVP. Jeszcze góra klasyku demonstrowali ludzie, którzy zrobili kask z projekcją rzeczywistości rozszerzonej na prawo szkło — był taki najbliższy odpowiednik znanego Way Ray.

Brakowało nam jeszcze egzoszkieletu dla większego bezpieczeństwa na drodze, bo inaczej wszyscy byśmy uciekli otrzymywać prawa. 2016 rok był do unii starcie-społeczności. Szereg inicjatyw, zarówno na poziomie , jak i na poziomie państw, które uprościły procedurę otwierania nowych firm, obniżył międzynarodowe bariery biurokratyczne i stymulowali (tu, oczywiście, u kogo, jak to się stało) biznes-aktywność.

Nawet powolna Łotwa przyjęła nową ustawę o obniżeniu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń do 200€. Finlandia, Estonia, Włochy i Francja były dobrze reprezentowane i próbował przeciągnąć technologiczny koc na siebie. Myślę, że u włochów to wyszło by lepiej, ale nikt nie pomyślał zorganizować z Aperol.

Społeczność La French Tech aktywniej wszystkich kusząc projekty we Francji, obiecując pieniądze i pozwolenie na pobyt. A organizacja Italia Startup, oprócz zezwolenia na pobyt, obiecuje wszystkim akredytowanym przez sieć biznesowych inkubatorów wybawienie od podatku dochodowego na dwa lata. Gumtree inkubator The Family w ogóle uważa, że nie ma już czegoś takiego jak kraj-miejsce zamieszkania. Ich zdaniem, może mieć firmę w wielkiej Brytanii, sprzedaż przez Estonię, sami znajduje się w Berlinie, zrobić projekt w Barcelonie, a rozwój — w Warszawie. To podejście jest blisko nas najbardziej.

Tylko tak można osiągnąć wyjątkowej jakości produktu, wybierając pracowników wśród najlepszych z najbliższych, a najlepszych z najlepszych. Teraz, jadąc z litwy do Niemiec, możesz wyłączyć dostęp do internetu, jeśli nie masz WiFi, bo to jest drogie. I to jest problem, który zrozumiał i decydują. UE stara się anulować roaming tylko po to, aby stworzyć ogromną spójną przestrzeń internet, dający milion nowych możliwości rozwoju.

Zniesienie roamingu w UE, przede wszystkim spowoduje wzrost wszystkich mobilnych aplikacji biznesowych i usług, co czyni je dostępnym na rynku 500 milionów osób. W sumie, Brexit tak wszystkich w szoku, że co tydzień pojawiają się nowe skojarzenia, nowe firmy i projekty, mające na celu komunikację między młodymi IT przedsiębiorcami w ramach całej Unii europejskiej. SLUSH był niepodobny do żadnego podobne wydarzenie w branży IT. To nie jest Mobile World Congress w Barcelonie, gdzie przyjeżdża 120 tysięcy osób w garniturach.

To nie Startup Village w Bułgarii, gdzie przyjeżdża około 12 tysięcy osób. To naprawdę otwarte, niesamowite, w pełnym znaczeniu tego słowa — europejska impreza, gdzie można znaleźć wiele inspiracji, poglądach, pieniędzy (chyba) i nowych przyjaciół do swojego biznesu.

Dodaj komentarz