Trzy Kroki Do Dokładnego Prognozowania Kluczowych Wskaźników Aplikacji Mobilnej Za 45 Minut

Instrukcja menedżera produktów firmy developerskie „Manufaktura” Dmitrija i dyrektora technicznego aplikacji Meinestadt Andrzeja . W listopadzie 2016 roku, odpowiadając na pytanie kierownictwa firmy „czy Warto inwestować w rozwój aplikacji mobilnych?”, stworzyliśmy kalkulator KPI. Jest to framework, który pozwala określić podstawowe punkty wysiłku dla growth hacking i użyj ich aby przewidzieć przyszłe wyniki, jakie można osiągnąć z jego pomocą.

Rezultatem było nie tylko pozyskanie środków na nadchodzący rok pracy nad produktem, ale i pomyślne uruchomienie aplikacji w kwietniu 2017 roku. Udało się przewidzieć niektóre ze wskaźników efektywności z dokładnością do setnych, w tym — „włamać” część z nich, pokazując dwukrotny lub trzykrotny wzrost.

W tym artykule opisano trzy proste kroki, które za 45 minut pomogą samodzielnie modelować kluczowe wskaźniki aplikacji, w oparciu o doświadczenia zdobyte przez nas w trakcie opracowywania modelu. Dla wygody obliczeń umieściliśmy framework w otwartym dostępie. Trzeba uzbroić się w matematycznymi wiedzy i ułożyć formułę, która opisuje, w jaki sposób mobilny produkt uczestniczy w procesach biznesowych firmy, która jest jej właścicielem. W większości przypadków to, oczywiście, wpływ na dochód.

W najprostszym podejściu formuła miesięcznego dochodu będzie wyglądać tak: Działanie to może być wyświetlanie reklam, zakup towaru lub subskrypcja treści.

Dla aplikacji MEDIA, która zarabia na reklamach, formuła miesięcznego dochodu będzie wyglądać tak: Dla aplikacji, zarabiającego na partnerskich z zakupów, które popełniają użytkownicy aplikacji (mogą to być sprzedaż książek czy ubrań): Dla aplikacji z subskrybowany modelu dystrybucji treści (kursy szkoleniowe lub publicystyka):

Artefakt po zakończeniu pierwszego kroku. Formuła dochodu, kluczowe wskaźniki (wszyscy nazywamy ich KPI), które odgrywają trudny do wytłumaczenia omen rolę dla twojej aplikacji mobilnej. Jak widać, dla jej sporządzenia wystarczy nam chusteczki, długopisy i logiki.

W poprzednim kroku wybrano kluczowe wskaźniki, od których zależy sukces mobilnego produktu. Teraz musimy zrozumieć, w jakich granicach mogą się zmieniać i do czego prowadzą te zmiany — czyli jak bardzo wpływają one na sukces. Czasami wystarczy i serwetki, ale podstawowa znajomość programu Excel (Google Tables lub Numbers) pomogą ci być bardziej wydajne w obliczeniach.

Można zacząć od prostej tabeli z 13 głośnikami. W pierwszej — lista wskaźników, a w pozostałych dwunastu — ich wartość z miesiąca na miesiąc. W ten sposób otrzymamy prognozę zmian na pierwszy rok życia produktu po jego uruchomieniu. Aby zrobić bardziej dokładne prognozy, liczba wierszy musi wzrosnąć, a tabela — stać się trudniejsze.

Ale nie mów od razu „To jest zbyt trudne dla mnie”. Ważne jest, aby po prostu zacząć, sami nie zauważysz jak zaczniesz się zastanawiać trudności swoich obliczeń. Podziel tablicę na dwie duże jednostki.

W pierwszym — obliczanie MAU (Monthly Active Users, miesięczna aktywna publiczność). W większości obliczeń MAU odgrywa zasadniczą rolę i składa się z New Instaluje (nowe instalacje) i Retention (zwrotów użytkowników z poprzednich miesięcy). New Instaluje zależy od liczby użytkowników, których ściągasz miesięcznie poprzez wyszukiwanie w sklepach aplikacji, poprzez kampanie reklamowe lub . W drugim bloku — obliczanie dochodu, który zależy od wielkości twojej aktywnej miesięcznego odbiorców.

Wzór już masz. Możesz stworzyć swój własny szablon dla takich obliczeń lub skorzystać z gotowych — w sieci istnieje kilka opcji dla różnych typów projektów. (stworzony przez nas mKPI.calc dla aplikacji mobilnych, Christophe a yuntz dla startupów lub zbiór pomysłów do tworzenia marketingu cyfrowego od Klipfolio).

W szablonie mKPI.calc u każdego parametru w kolumnie KPI jest jego opis, wskazówki granicznym warunków i przykłady wypełnienia dla różnych produktów — to może służyć jako asystent na wczesnym etapie. W tabeli wizualnie zaznacz KPI. Na ich wzroście (lub nawet „włamania”, która prowadzi do wybuchowy wzrost) będzie koncentrować się zespół.

Wytypuj zmiana tych wskaźników z miesiąca na miesiąc i sprawdzać, jak zmienia się dochód z aplikacji. Twoim zadaniem będzie zapewnienie tego wzrostu. Skąd brać dane do tabeli:

W pierwszej kolejności zrozumieć, że sytuacja, w której trafisz, znacznie lepsza od tej, w której by były, nie mając w rękach prognozy. Teraz możesz znaleźć przyczyny błędów i zwiększyć swoją wiedzę — prognozy w przyszłości staną się bardziej dokładne. To pomoże w następnym etapie dostosować strategię wzrostu i to mobilny produkt do sukcesu.

Artefakt po zakończeniu drugiego etapu,. Wypełniona tabela z prognozą zmian KPI. Jeszcze w poprzednim kroku, będzie prawdopodobnie sobie sprawę, że znaleźć taką kombinację ustawień, która sprawi, że sukces mile widziane, bardzo trudne.

Mało kto chce inwestować w aplikacji dla przychodów w wysokości $10 tysięcy rocznie. A oto wynik w $1 mln, może służyć jako bardzo silny motywator. Tym bardziej, będziesz już wiedzieć, jakich wartości KPI trzeba osiągnąć, aby go przybliżyć. W trzecim etapie, trzeba nie tylko upewnić się, że znalazłeś ten zestaw ustawień, który pomoże przejść przez próg rentowności, ale i zastanowić się, jak można radykalnie zmienić sytuację w przypadku, jeśli widzisz, że ona okazuje się, że „przeciętna” i nieciekawa dla zespołu klienta lub inwestora.

Tutaj należy być szczególnie ostrożnym do tych pomysłów, że będą przychodzić do głowy — to właśnie one mogą pomóc „włamać” system i znaleźć możliwości gwałtownego wzrostu. Jakie wnioski można wyciągnąć, eksperymentując z ustawieniami:

Podsumowanie — zrozumienie, na czym trzeba się skupić na obecnym etapie rozwoju aplikacji mobilnych. Forma mapy drogowej (roadmap) rozwoju produktu. Jakie funkcjonalności pójdą w MVP, a które zostaną wydane w kolejnych aktualizacjach. Drogowa mapa pomoże państwu stworzyć wymagania na projekt, projektowanie, rozwój i testowanie.

I będzie podporą w dialogu z klientem lub inwestorem. Artefakt po zakończeniu trzeciego etapu. Mapa drogowa rozwoju aplikacji mobilnej, która ma podłoże w formule dochodów i wpływie na niego KPI. Wyślij własne aktówki, w wyniku których udało się znacznie poprawić (lub wręcz pogorszyć) wskaźniki projektu, na cases@vc.ru.

Ciekawe eksperymenty na pewno trafią na strony w kategorii „Aktówki”.

Dodaj komentarz