Jak Udanego Uruchomienia Opowiedzieć O Swojej Wiadomości Bez PR-specjalista

Лого vc.ru

PR-specjalista rosyjskiego oddziału firmy BlaBlaCar Siergiej -Rejon napisał vc.ru kolumnę o tym, jak młodym firmom zorganizować pracę z MEDIAMI, jeśli w ich stanie jeszcze nie ma specjalistów od public relations. Oferuje on zrezygnować z wysyłek i skupić się na pracy z konkretnymi dziennikarzami z niszowych wydawnictw i nie cofać się w przypadku pierwszej odmowy. Przez ostatnie pół roku zwróciło się do mnie kilka znanych firmach z podobnymi prośbami. „Czy mogę udostępnić bazę dziennikarzy, aby wysłać komunikat prasowy?” (odpowiedź jest zawsze ujemny) i „Doceń prasowa, wejdzie czy nie?”.

Kiedy po raz kolejny musiałem opowiadać, jak to robić, a jak nie trzeba, postanowiłem napisać instrukcję dla początkujących od firmy, u których (być może) ma o czym opowiadać, ale na razie nie ma budżetu na specjalista ds. relacji z MEDIAMI. Zwracam uwagę, porad PR-specjalistów tu nie będzie. To praktyczne zalecenia dla ludzi, którzy nie reprezentują, kim jest dziennikarz lub redaktor, i jak on zbiera informacje.

Proszę przyjąć to jako fakt. Nie ważne, ile lat i pieniędzy wydałeś na rozwój „unikalnego” produktu i jakie genialne decyzję podjęli w zeszłym miesiącu. Istnieje prawdopodobieństwo, że i jedno, i drugie może być ważne i interesujące tylko dla ciebie. To w tym do starych, dobrych inicjatyw w rodzaju informacji prasowej o „prezentach dla domu dziecka”.

Można wyssać krew z palca, ale wyssać z niego wiadomość (tym bardziej nie specjalisty) — jest mało prawdopodobne. Wskazówka. Jeśli masz wątpliwości co do skali twojego informacyjnego powodu, skonsultować się z człowiekiem, znanym z mediów rynkiem. Jedli twoja wiadomość będzie niewielkie, to pomoże znaleźć inny kąt podawania materiału lub bardziej ciekawy powód.

Nawet najwspanialsze informacyjny powód może pozostać niezauważone, jeśli go źle złożyć. Twoja wiadomość powinna być interesujące dziennikarzowi, który myśli o tym, czy będzie ona interesująca go czytelnikowi. Oznacza to, że trzeba mówić nie „o sobie”, a „dla nich”.

Jak to zrobić poprawnie — nauka, ale jeśli powiedzieć bardzo krótko,. Biznes-MEDIA trzeba mówić o biznes i pieniądze (cyfry), lifestyle-MEDIA — pro marki i trendy modowe, do MEDIÓW regionalnych obowiązkowe przyciąganie do regionu i tak dalej. Przykład. Wiadomość o kapitał startowy, który otrzymał inwestycji, będzie idealna nie interesuje MEDIÓW, jeśli nie zwracać uwagę, że jego założyciel pochodzący z Jakucka.

Dlatego dla stołecznych MEDIÓW trzeba gotować wiadomość o ambitny projekt, wysoko oceniane przez inwestorów (kto i ile dał pieniędzy?). A dla MEDIÓW — o utalentowanego rodaka, który robi wielkie postępy z dala od domu. Wskazówka. Spójrz na swoją wiadomość ze strony.

Być może, można ją złożyć w bardziej świetle w MEDIACH innej tematyce. Pomyśl o liczbach, bez których wiadomość będzie pusty. Obserwuję, jak co roku zmniejsza się skuteczność dystrybucji komunikatów prasowych. Dziś wynosi nie więcej niż 20% dla dobrej wiadomości od firm z rozpoznawalną marką.

Średnio na rynku, moim zdaniem, liczba ta jest zbliżona do 5%. Jasne, że wszystko zależy od ważności wiadomości. Na przykład, wiadomości o tym, że „BlaBlaCar zaczął pobierać opłatę” i „BlaBlaCar opracował ranking świątecznych jarmarków” różne kategorie wagowe.

A wiadomość od firmy z głośnym nazwiskiem i dużym wpływem (Facebook, Apple, „Poczta Rosji”), bardziej widoczne, niż od początkującego starcie. Ale problem nawet nie w tym, a w tym, że dziennikarze po prostu nie czytają artykuły prasowe. Dokładniej, czytają, ale wybiórczo, oddając pierwszeństwo.

Reszta w zasadzie pozostały. Każdy fan newsletter (na obcej bazy, na wspólne elektroniczne skrzynki redakcji, nie szynach dziennikarzy, w MEDIACH o różnej tematyce) to strzelanie z armaty bombardowanie dywanowe — wiele wysiłku i minimum efektu, aż do zerowego. Jeden z głównych umiejętności PR-specjalista — to zdolność do „sprzedaży” wiadomość dziennikarzowi osobiście (mail, telefon, WhatsApp, portalu). Ta „umiejętność” produkowana jest przez osobiste znajomości, udaną historię relacji, przyjaźni na portalach społecznościowych i tak dalej.

W twoim przypadku trzeba zrobić to, co zrobił pr-owcem — starać się, aby „sprzedać” wiadomość bezpośrednio dziennikarzowi lub redakcji, czyli — zwrócić jego uwagę, zainteresować, przekonać. Proste, ale nie jest zbyt skutecznym sposobem na. Napisz dziennikarzowi prywatną wiadomość (mail można znaleźć na stronie internetowej lub za pośrednictwem sekretarza telefonicznie) i czekać na odpowiedzi, mając nadzieję, że masz dyskusja.

Czasami działa. Moja rada. Wyślij dziennikarzowi e-mail, a jakiś czas później zadzwonić i omówić wiadomość głosem. W 95% przypadków będziesz miał 1-2 minuty, aby wyrazić siebie.

Sukces nikt nie gwarantuje, ale szanse są znacznie większe. Być przekonujące i nie poddawaj się po pierwszej awarii. Możesz spróbować napisać do wybranego dziennikarza w portalu. Bądź ostrożny.

łatwo natknąć się na człowieka, który zazdrośnie dzieli osobistego i pracy i nie chce widzieć w swoich sieciach społecznościowych obcych ludzi. Niemniej jednak, szanse na sukces są duże. Moje doświadczenie pokazuje, że takie „” zdecydowana mniejszość. Na jednej konferencji PR edytor starego „Tajemnica firmy” Vlad Kovalenko powiedział, że najlepsze swoje wiadomości napisał nie na podstawie informacji prasowej, a po osobistej dyskusji z pr, kiedy była okazja, aby usłyszeć wiadomość, myśleć, zadawać pytania.

Niech ta rada zachęci was nie polegać wyłącznie na prasowa. W prawidłowej pracy musi być dużo osobistego. Około 10 lat temu, kiedy zaczynałem karierę , moja starsza koleżanka, widząc, jak po kolejnej nieudanej rozmowie telefonicznej z dziennikarzem blask moich oczu stał się zgasnąć, dała dobrą radę. „Dla wszystkich „normalnych” ludzi słowo „nie”, oznacza koniec rozmowy.

I tylko dla „” i pr to zaproszenie do dyskusji. I to jest prawda. Dobry PR-specjalista, jak dobry sprzedawca, nie traci motywacji po awarii. Nie można być przekonujące, jeśli nie są zmotywowani.

Nie można być zmotywowani, jeśli nie wierzysz w to, że „sprzedają” i nie rozumie celu połączenia lub e-maile. Staraj się poprawnie skonfigurować na każdy telefon. Jest tysiąc powodów, dlaczego edytora może nie zainteresować twoja wiadomość. Może być tysiąc razy racji (twoja subiektywna opinia), ale od tego nie ułatwi.

W tym przypadku trzeba, po pierwsze, nie denerwować, a po drugie, do zaoferowania wiadomość innych redaktorów. Jeśli dostaniesz więcej pięciu odbić – to niepokojący znak. Patrz pozycja nr 1. Żadne MEDIA nie ma monopolu na opinię.

Otrzymałeś odmowę od jednego edytora. Spróbuj skontaktować się z jego kolegą z sąsiedniego działu. Wiadomość, która nie jest interesująca edytora sekcji „Biznes”, może spodoba się redakcji „Innowacji”. Szczególnie dotyczy to dużych MEDIÓW, gdzie w stanie dziesiątki dziennikarzy. Jeśli i drugim wydawcy nie interesuje – zadzwoń w innych MEDIACH.

Dawno, dawno temu pracowałem w Mirror-TV. Jeden z moich przełożonych bardzo chciał, aby o firmę napisał popularne MEDIA, pouczający rynek reklamy. Jak nie proponował ten temat redakcji, była kategoryczny. „Ja codziennie widzę dziesiątki takich innowacyjnych, które umierają, nie mogąc stanąć na nogi.

Jeśli masz przynajmniej rok utrzymacie się na rynku, wtedy pomyślimy”. Była nieustępliwa, ale, na szczęście, osamotniona w swojej opinii, więc o nas pisali nie mniej godne publikacji. Pomińmy szczegóły różnic w zbieraniu informacji w MEDIACH różnego typu (strona internetowa, prasa, TV), po prostu zaakceptuj fakt. O wczorajsze wiadomości dziennikarze nie piszą.

To znaczy, że jeśli dziś o was napisali strony „A” i „B”, to jutro do ciebie nikt nie będzie sprawy. Twoim zadaniem jest zrobić tak, aby w pierwszy dzień wiadomość opublikowali jak najwięcej MEDIÓW z tak zwanego „pierwszego pokolenia” (nazwijmy ich — najbardziej czytelne), które są źródłem informacji dla MEDIÓW drugiego szczebla (które, wyobraź sobie, rzadko czytają artykuły prasowe, a twórczo poprzez ). Aby to osiągnąć, muszą zarządzać dziennikarzy zainteresowania MEDIÓW wszystkich razem umieścić w tych samych warunkach.

Pokaż prasowa, dać czas to przemyśleć, odpowiedzieć na pytania, dać czas, aby napisać wiadomość. Nie zapominaj, że dziennikarzy nie jest priorytetem, bo nie Oleg lub German Gref. Jesteś skromny firm bez budżetu na PR-specjalista. Dlatego, mówiąc w przenośni, trzeba podjąć właściwą kolei w Sbierbank, że kasjer nie poszedł na obiad akurat przed nosem.

I jeszcze — każdy jest czarna lista dziennikarzy i MEDIÓW, z którymi dzielić się wiadomościami pod embargo nie. Na ten temat mogę powiedzieć. Jak każde dziecko musi kiedyś poparzyć, więc każdy specjalista od public relations musi kiedyś (a może nie raz) cierpieć z powodu swojej wiary.

Q&A — to oddzielny dokument tekstowy zawierający ewentualne pytania od dziennikarzy, z wcześniej przygotowanymi na nich odpowiedzi. Musi on być podzielony na dwie części. Jeśli dziennikarz wykazał zainteresowanie twojej wiadomości, to podziel się z nim pierwszą częścią twojej Q&A (uzupełnienie wydanie informacje), nie czekając na jego pytań (Również dzielę naszym Q&A-plikiem. Mam nadzieję, że okaże się przydatna”).

Im więcej dziennikarza informacji, tym lepiej i jemu, i wam. Jeśli mu to nie będzie trzeba, to po prostu zostawi dokument bez uwagi. W sprawie „niewygodnych pytań”. Trzeba znać swoje słabe strony i umieć, co nazywa, robić dobrą minę do złej gry.

Odpowiedzi na te pytania w żadnym wypadku nie należy wysyłać bez zapytania. Chyba, nie pamiętam ani jednego przypadku, aby dziennikarze (przynajmniej część z ogólnej liczby), co wiadomość, na podstawie mojej informacji prasowej, nie skorzystał z informacjami z Q&A-pliku. Ton twojego rozmowę z dziennikarzem czy redaktorem musi być taki, jaki przyjęty między sprzedającym i kupującym, gdzie — sprzedawca, a on — kupujący.

Jako sprzedający, można oczywiście wpłacać grubej kupującego, ale trzeba pamiętać, że następnym razem może przejść obok twojego towaru — tylko z osobistych zasad. Masz wiadomość, ale masz wątpliwości w jej okolicy można znaleźć interesujące miejsca. Omów jej z właściwą osobą, czy może z niej wyniknie godny informacyjny powód. Idealnie, jeśli tą osobą będzie jeden z redaktorów (przez telefon, e-mail, za pośrednictwem portalu).

Określ listę MEDIÓW, z którymi chcesz podzielić się wiadomością. Z nich wybrać, powiedzmy, dziesięć, które uważasz za priorytetowe (z dziennikarzy tych MEDIÓW będziesz kontaktować się aż do dystrybucji informacji prasowej). Znajdź adresy e-mail innych MEDIÓW z listy (na stronie internetowej lub za pośrednictwem sekretarza).

Przygotuj prasowa. Upewnij się, że wybrałeś właściwy kąt oświetlenia wiadomości, w komunikacie prasowym jest odpowiednie cyfry i w miarę możliwości brak przymiotniki (tym bardziej w porównawczej stopnia, tym bardziej, opisujące, co/produkt wspaniały). Konsekwentnie kontakt z każdym z listy top-dziennikarzy (każdy ze sposobów. E-mail, telefon, portalu) i omów wiadomość.

Raz zwróć uwagę na embargo (załóżmy, 11:00 następnego dnia, pod warunkiem, że jest to dzień roboczy z wyjątkiem piątku). W przypadku zainteresowania, od razu wysyłać dodatkowe informacje z pierwszej części Q&A, plus materiał ilustracyjny (najlepiej link do pobrania), plus przygotuj się szybko odpowiedzieć na ewentualne pytania. Korzystając z jednej z rozmaitych usług dystrybucji komunikatów prasowych (używam UniSender), z góry wiadomość i ustawić czas wysyłania (czas odłączania embargo).

Po 30 minutach po upływie czasu zdjęciu embarga (i dystrybucji informacji prasowej, odpowiednio), zaczynasz pierscien do redakcji, gdzie została wysłana wiadomość. Interesują cię następnego pytania. Bądźcie gotowi zaoferować wydawcy zrobić publikacji nie na podstawie informacji prasowej, a, na przykład, użyć jako część globalnej historii, na przykład, powiedzieć nie o pojawienie się nowego aplikacja dla zdrowia, a zrobić zestawienie przydatnych aplikacji, gdzie będzie jednym z listy). Niż z dużą ilością MEDIÓW można w ten dzień , tym więcej będzie publikacji.

Wyślij kolumny, zgodne z wymaganiami redakcji, na secret@vc.ru.

Dodaj komentarz