Wiek Rzemieślników, A Nie

Dyrektor generalny serwisu Callibri Ivan o trendach federacji otoczenia biznesu na najbliższe lata. Nowe technologie — , , ICO, , elementy sztucznej inteligencji, robotyka są jako obiecujące nisze do tworzenia biznesu. To nie jest tak. Wokół tych technologii pojawi się kilkadziesiąt (maksymalnie kilkaset) firm technologicznych, których rozwój pomogą milionom biznesmenów produkować własne produkty skuteczniej. Ale jest jedna rzecz, — korzystać z komputera w pracy, z drugiej — tworzyć i produkować.

Dyskusji na temat „technologii dla technologii” i narzucone rynków poświęcają zbyt wiele czasu. A oto informacji o rzeczywistych możliwościach ich stosowania i praktycznych porad dla istniejących i przyszłych biznesmenów — zbyt mało. Ja postarałem się przedstawić trendy, które zmieniają rosyjski biznes-krajobraz i zajęcia większości ludzi w niedalekiej przyszłości. Poniżej opisano, jak uzyskać zysk, której wystarczy na godne życie, i jak zarabiać duże. Jest podstawowa rzecz, z której zakładam.

Duża część rynkowego firmy, która nas otacza, działa w synergii trzech składników: Jeśli jakiś element nie, to biznes „kuleje” na obie pozostałe. Teraz, gdy jesteśmy uzbrojeni w tę wiedzę, spójrzmy na prawdziwe (a nie ) trendy, które zmieniają biznes-rzeczywistość, przez pryzmat tych trzech elementów. Tworzenie ciekawego dla odbiorców produktu jeszcze nigdy nie było tak proste i niedrogie. Produkcją zawsze rządzili kompetencje i kapitał.

W czasach rzemiosło główną rolę grał latach nauki umiejętności. A w dobie industrializacji takim czynnikiem stały się pieniądze. Do rewolucji przemysłowej do produkcji prostego stołu wymagało tydzień pracy kreatora. Przy tym pół życia się do tego, a narzędzia otrzymał w spadku. W końcu stół kosztował warunkowe $200 i został wyprodukowany w ciągu dwóch tygodni.

Po rewolucji przemysłowej u ludzi pojawił się wybór. Spędzić dwa tygodnie i $200 za stół do pracy ręcznej lub sprzedam wyprodukowany w fabryce za $20. Tak było aż do końca 20 wieku. A co teraz?. Każdy z nas, nawet najbardziej niekompetentny, może kupić w najbliższym sklepie narzędzie, zobacz instrukcje w internecie i zrobić stół za kilka godzin.

Można nawet kupić narzędzie, a do pracy na hali . I oto rzecz gotowa. Wykonane ręcznie, z jasnych materiałów, z historią i, jak to mówią, „z duszą, , od serca”. Przy tym jej cena wynosi same wirtualne $200. Ale za półtorej setki lat cena fabrycznego stołu wzrosła z $20 do $200.

Teraz wybór nie jest tak oczywisty. Oddać $200 za „stemplowania” IKEA lub za stół. I dotyczy to nie tylko stoły. Małoseryjna produkcja, technologia odlewania w silikon, frameworki, biblioteki, drukarki 3D, hydroponika, maszyny do szycia i maszyny dziewiarskie, naczynia szklane. A także , roboty, i elementy sztucznej inteligencji.

Wszystkie te technologie dały nam nową rzeczywistość, w której stworzenie niemal dowolnego produktu wymaga minimalnej kompetencji i kosztów. W większości przypadków do tworzenia 95% rzeczy, które spożywamy (od dżinsów do latte) wystarczy połączyć się z internetem i kwoty do kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy złotych. Dlatego coraz więcej osób zaczyna robić coś swojego. To nie biznes, a raczej nie on.

To nowy etap rzemiosło, na początku którego jesteśmy. Nie mówię o oficjalnie zarejestrowanych przedsiębiorcach — ich ilość jak raz się zmniejsza, nawet jeśli spojrzeć na dane Rosstatu za 2016 rok. Twórcami uważam każdego, kto wytwarza produkt małymi partiami (i często własnymi siłami). W większości nie są osobami prawnymi, dlatego ich działania odnoszą się do tak zwanej „garażowej gospodarce”.

Ale ja nie chciałbym oceniać ich tylko na tej podstawie. Nie są rejestrowane, bo warunki nie kazali (thunder nie przyszedł, ale chmury zbiegają się). Charakterystyczną cechą tych ludzi jest to, czego szukają sposobem samorealizacji, produkować i sprzedawać ten towar, który podoba się im samym. I spróbować zarobić na godne życie.

W Rosji już ponad 35 mln takich rzemieślników. Rozmiar „garażowej gospodarki” szacuje się na jedną czwartą PKB Rosji — 600 mld rubli. Rozwija czy ktoś z nich trendów technologii. Nie są im obojętne. Ale oni są produktami, które pojawiły się na trendach z lat ubiegłych.

SaaS-, CRM-systemy, , chmury, , drukarkami 3D i innymi narzędziami. Ale takich technologii tylko dziesiątki, a tysiące firm. Nawet w ciągu ostatnich dziesięciu lat marketing wyraźnie stał bardziej złożony. Jest to jeden z powodów, dlaczego fabryczny stół wzrósł dziesięciokrotnie. Kanałów komunikacji stało się znacznie więcej, a ich liczba nadal rośnie.

Telefony-mail, czatów, komunikatorów, portali społecznościowych, forów internetowych, a także bezpośrednie, zwrotne i online-rozmowy. Żaden z tych sposobów nie zabił stary. I biznes zmuszony zaoferować klientom wszystkie, w przeciwnym razie klient odejdzie do tego, u kogo technologii takich więcej. Ilość kanałów reklamowych od kilku sztuk wzrosła do kilku tysięcy i nadal rośnie. Przy tym od sprawozdania kanałów zależy skuteczność każdego z nich.

Koszty marketingu stały się jednym z głównych artykułów kosztów i ich udział rośnie. To zmusza wszystkie uważnie podchodzić do analizy efektywności, a biorąc pod uwagę bogactwo kanałów komunikacyjnych — to trudne zadanie. Klienci przestali być lojalni, nauczyli się wybierać, lubią być wybredni, drwi swoje wady i karać negatywnymi opiniami. Całe szczęście, że ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów pozwala na wiele. Jest jeszcze wiele innych czynników.

niektórych sektorów gospodarki, wzrost kierowniczych ogniw, próby utrzymania i tak dalej. Wszystko to sprawia, że marketing jest jedną z kluczowych kompetencji firmy. Przy tym jej nie sprzedam. Zbyt duże tempo zmian i głębokość branżowych wyróżnień. Nic nie wiemy o prawdziwym obsługa klienta.

Patrzeliśmy na obsługę do kina i na urlopie, stworzyli podobną iluzję u siebie i oczekujemy wzajemności. Ale w rzeczywistości okazuje cargo-kult z samolotami z bambusa. Wyszliśmy z kolejki przed pustymi ladą i w stragany. Do tej pory właściciel może zaoferować klientowi „wyjść porozmawiać”, jeśli pozostał niezadowolony z produktu. Okazuje się, że produkcja żywności staje się łatwiejsze, a obsługa klienta i marketing skomplikowane.

Rodzą się tysiące Instagram-sklepów, które robią niesamowite rzeczy, ale nie są reklamowane, a tych nielicznych klientów, którzy znaleźli je sami, to odstrasza chamstwem, urazami i murem niezrozumienia. Zamykają te rzemieślnicy z reklamacjami. „Reklama nie działa, podatki wysokie, wsparcia nie ma, konkurenci — złoczyńcy, klienci — głupcy”. Wszystko jest łatwiejsze — klientów trzeba kochać, a nie udawać miłość. Marketingiem trzeba robić cały wolny czas, jaki by cool produkt nie był.

Ale to trudne. Marketing i obsługa klienta wymagają znacznie więcej pieniędzy i pracy załączników, niż tworzenie produktu. U zwykłego przedsiębiorcy ani jednego, ani drugiego nawet nie ma. Skuteczny marketing można zacząć budować w budżetach od pół miliona rubli miesięcznie (mln pln do Moskwy), a dla niektórych to nieosiągalne w każdych warunkach. Do 2027 roku na rynku pojawią się:

Zapomnij o perspektywach miliardowej firmy, to trudne i mało prawdopodobne, łatwiej grać na loterii. Być może rzemieślnik — honorowy, ciekawe i przyjemne, wszystkie karty na stole — technologia, ekonomia i rynek. O biznesmen, który produkuje deski czołowe lub zaparza kawę, ludziom czytać interesujące niż o deweloperów lub kolejny systemu CRM. 21 wiek — wiek rzemiosło i rzemieślnicy ludowi bohaterowie.

Wyślij kolumny, zgodne z wymaganiami redakcji, na secret@vc.ru.

Dodaj komentarz